Detailhandels-video: En dronnings kald, eller fald?

18. november 2019, 12.32

DETAILHANDEL I denne uge blev Silkeborgs butikker sat i offentlig gabestok, da en lokal forretningskvinde, valgte at udstille Silkeborg som en forladt og nedskudt borg. Gader og stræder ligger øde, og butikkerne er nødlidende, udtaler hun i en video slået op på hendes tøjbutiks facebookside.

Forretningskvinden truer i den opslåede video med at lukke sin egen forretning, hvis ikke hendes kunder fortsat køber hos hende, og opfordrer samtidig hendes kunder til undlade at handle på de populære internationale webshops.

Min første reaktion var, at dette opslag måtte være et forsøg på en humoristisk reklamevideo, som vi dagligt ser på de sociale medier. Jeg tog desvære fejl.

Dette opslag var alvorligt ment, udført så det mest af alt mindede mig om en dårlig imitation af dronningens nytårstale. Budskabet var tydeligt, men desvære uigennemtænkt, uforberedt og skadeligt for Silkeborg og de lokale forretningsdrivende.

Er det gået min næse forbi at skønne Silkeborg er blevet en forladt handelsby, med nødlidende butikker forsaget af store internationale webshops, eller er opslaget lavet af en forretningskvinde der handlede på egen hånd, og ikke overvejede konsekvenserne inden hun valgte at udtale sig på hele byens vegne?

Ja, er svaret på mit sidste spørgsmål. Denne video er lagt op på facebook af en frustreret butiksindehaver som udstiller vores by Silkeborg, og byens butikker på en meget uværdig måde.

Min kone Laura og jeg driver modeforretningen Laura Thomsen Luxury på Søndergade i Silkeborg, ganske få meter fra butikken der har lagt dette voldsomme opslag op, som nu desværre er gået »viralt« i det midtjyske. Vi kan på ingen måde genkende det billede den lokale forretningskvinde giver af byen, hvilket vi ikke er alene om, og vi tager skarpt afstand fra flere udtalelser, der finder sted i det omtalte opslag, hvor det fremgår at budskabet er en fælles holdning butikkerne imellem.

Det nytter altså ikke at give skylden til andre, hvis bundlinien er rød, og det er naivt at tro, at man kan opfordre til boykot af nethandel og bruge trusler. Konkurrencen er hård i mange brancher, men konkurrence er sundt. Forhindringer er det, man ser, når man fjerner sine øjne fra målet, og ja, det kan være svært at navigerer som forretningsdrivende.

Vi driver selv webshop, hvilket er en nødvendighed, hvis man vil overleve som butik i en moderne verden, mener vi.

Man må indrette sin virksomhed efter det samfund vi lever i, hvis man altså har musklerne, produkterne, og kompetencerne til det.

At tro man bare kan åbne en web-shop, og derefter sidde og vente på at kunderne køber ind er naivt. Ligesom man med en fysisk butik også er nødt til at bruge lokale medier for at tiltrække kunderne og skabe opmærksomhed!

Det koster penge at tjene penge, og det er de færreste, der får succes med en webshop, med mindre man vælger at engagere, og budgetterer med et professionelt webbureau som har de tekniske kompetencer.

Vores webshop generere mange ordre hver dag, og den fysiske butik på Søndergade tiltrækker kunder til fra hele landet.

Vi har stigende omsætning i den fysiske butik på Søndergade, fordi vi har produkterne kunderne ønsker, til priser som matcher andre butikker og webshops. God service er en kliche, det er standard hos os, og forventes af forbrugerne. At skabe supergode oplevelser for ansatte og kunder er en fuldstændig selvfølge. Det skal man gøre.

Vi er glade for Silkeborg i disse år udvikler sig markant, og tiltrækker mange nye borgere. Vi er taknemmelige for alle de lokale og udefrakommende kunder som hver dag, uanset vejr og vind, besøger vores butik på Søndergade, ligesom vi værdsætter de mange kunder, som besøger og handler på vores webshop.

Med risikoen for at løfte enden op i klappehøjde, vil jeg opfordre forretningskvinden bag opslaget om i fremtiden, at passe sin egen forretning, og tale på egne vegne. De store stærke internationale webshops vil forblive, ligesom de små butikker også vil overleve, hvis de formår at udvikle og indordne sig, og bruge de moderne værktøjer man har til rådighed. Undlad at skælde ud, kig indad.

Vi er mange der holder af vore by, og nyder at drive forretning i Silkeborg. Dette skal ikke ødelægges af en enkelt persons frustration. Sammenhold gør os stærke, og god konstruktiv positiv dialog er vigtigt hvis vi vil trække på samme hammel. Silkeborg kommune har på flere områder vist støtte og vilje til byens butikker og erhvervsliv, og med en mulig sammenlægning af flere erhvervsforeninger vil Silkeborg stå endnu stærkere i fremtiden og tiltrække endnu flere til byen .

Vi inviterer gerne den frustrerede forretningskvinde og andre butiksindehavere på en kop kaffe, og deler ud af den viden vi har. I er alle vores kollegaer, konkurrenterne er uden for byskiltet!

Jeg spøger mig selv om dette er endnu et mediestunt, guiden til hvordan man får sine 15 minutter i rampelyset. Sidst var det overlevelsessalg, nu er det byen og internettet hun skælder ud, hvad bliver det næste?

Forkortet af redaktionen