Folkeskolen: Den oldgamle kending bevæger sig stadig

Folkeskolen udvikler sig, og omkring den traditionsrige institution sværmer mange meninger om, hvad skolen skal lære børnene. Lokal skoleleder peger på dannelse som det vigtigste

9. maj 2021, 15.01

- Da min far gik i skole, kunne man sidde nede bagved og passe sig selv, hvis man ikke var læringsparat. Og hvis man kom til at sige noget, kunne man få et rap over fingrene og blive smidt ud. Han gik ud efter 8. klasse, fordi han ville noget andet. Det er ikke sådan verden er i dag, så hvis vi skal løfte børnene, er vi nødt til at arbejde på en anden måde. Vi prøver at lave en skole for alle, men det er svært at reformere en skole, der har tradition for i over 200 år at være for de, der sidder artigt på stolen. Men vi bruger mere og mere praktik-aftaler som noget af det, der kan fange den type. Det kan være perioder på 14 dage. Det kan også være noget, vi gør mere løbende. Nogen reducerer vi timerne for og siger; det er de her timer, du skal koncentrere dig om, og så finder vi noget meningsfuldt de andre timer, fortæller skoleleder på Bøgeskovskolen, Michael Jensen. Foto: Martin Ballund

Læs denne artikel

- og alle andre på Midtjyllands Avis fra kun 1 krone

24 Timer

DIGITAL adgang i 24 Timer



Adgang til alle artikler i 24 timer

Adgang til debat

Digital

Fuld DIGITAL adgang





Adgang til alle artikler

Adgang til e-avisen

Adgang til e-avis arkivet

Adgang til debat

Adgang til Forum Søndag

Adgang til underholdning

Adgang til fordele hos Læserklubben