Landsbysamvirket: Dårlig idé at tage overbygningen fra mindre skoler

Lærernes faglige miljøer kan styrkes uden at nedlægge overbygningsklasser, mener samvirket

12. februar 2020, 10.53

På Herskindskolen og senest Stjærskolen har borgermøder imod flytning af skolernes ældste klasser samlet flere hundrede forældre. Nu støtter også Landsbysamvirket kampen. Foto: Jens-Erik Sinnbeck

STJÆR/HERSKIND Landsbysamvirket - talerøret for alle kommunens landsbyer - melder sig nu blandt kritikerne af de planer, politikerne har om at samle skolernes overbygninger på færre, større skoler.

Hvis de gennemføres, er det planer, der vil ramme Herskindskolen og Stjærskolen, som i dag er de eneste et-sporede skoler med overbygning. I de to byer er da også stærk modstand mod planerne.

Ekstra skolebuskørsel

- Vi synes, der mangler gode argumenter for at lave strukturen om her, siger formanden for Landsbysamvirket, Knud Erik Elmann Jensen.

- Vi tror ikke på, at en ændring vil forbedre børnenes miljø og indlæring - tværtimod. Forslaget om flytning af overbygningklasser vil flytte tid fra de unges fritidsaktiviteter til ekstra skolebuskørsel - en skolebuskørsel, som jo ikke er gratis, siger han.

Samarbejde over nettet

- Et argument for at flytte overbygningen fra mindre til større skoler er, at det vil styrke de faglige miljøer blandt lærerne. Men vi lever i en tid, hvor utrolig meget fagligt samarbejde foregår via nettet - for eksempel kan en dansk ornitolog udmærket samarbejde med en kollega i Sydafrika. Så jeg har lidt svært ved, at se, hvorfor det skulle være et problem lige i den her branche, siger Knud Erik Elmann Jensen.

Han peger også på den mulighed, at flere faglærere kan arbejde sammen om at undervise på flere naboskoler.

Et andet forslag i debatten er at samle ledelsen af flere skoler på ét sted. Det har Landsbysamvirket heller ikke tiltro til:

- Idéen om at flytte ledelsen af mindre skoler sammen har været på bordet mange gange, uden at det har imponeret forældre eller fagfolk. Der er andre måder at forbedre økonomien, uden at flytte lederen væk fra viden om hverdagen på den skole, der skal ledes, siger han.

- Vi kan udmærket se, at Skanderborg Kommune har økonomiske problemer, og vi har ikke en generel »ikke-spare«-holdning. Men den grundlæggende misforståelse i forslagene bygger på idéen om, at strukturændringer giver besparelser.

- Der kan være andre gode grunde til at lave strukturen om. Og der er gode grunde til at spare på kommunens midler. Men der er ingen grund til blande de to ting sammen, siger Knud Erik Elmann Jensen.