Midtjyske Meninger: Hvad blev der af patienterne?

15. september 2020, 12.12

Sidste sommer var min familie og jeg på ferie i Skotland - et skønt land med en frodig natur, kultur og ikke mindst mennesker med både humor og varme - trods en del regnvejr.

Det var et sted og et folk, vi følte os godt hjemme blandt, bortset altså fra biler og busser, der så afgjort kørte i den forkerte side! Måske lagde jeg derfor ekstra mærke til reklamerne og oplysningerne på busserne, der bl.a. på en enkel og letforståelig måde beskrev, hvordan man kunne være opmærksom på tidlige symptomer på kræft, fordi kræft, der opdages i tide, ofte kan behandles og måske også helbredes.

Som en del af Klinik for lindrende behandling er jeg ugentlig med til tværfaglige konferencer for patienter, hvor der ikke længere er udsigt til helbredende behandling. Og det er rigtig godt, at det stadig er muligt at lindre og trøste, når der er så meget andet, man ikke kan, og det tilbud ser jeg gerne udvidet til mange flere.

Det sker jævnligt, at der dukker patienter op med fremskreden lungekræft, som for nylig har fået stillet diagnosen. Når det sker er det, at jeg ovenpå den sidste tids afskedigelser i regionen og debat om lavdosis CT-scanning sidder tilbage med et spørgsmål: Hvad blev der mon af patienternes sikkerhed?

For mig at se forsvandt blikket for patienterne i kampens hede og det er vel dem, sundhedsvæsenet er til for! Jeg forstår mig ganske vist ikke på kræftbehandling, men jeg lytter til dem der gør og spørger: Skal vi have oplysninger på busserne som i Skotland, eller hvordan kan f.eks lungekræft opdages tidligere, så der måske kunne gøres mere end at lindre?

Jeg håber sådan, at den nye ledende radiologiske overlæge i Silkeborg får lov til at videreføre noget af det pionerarbejde, der allerede er gjort eller finder nye måder, som tjener patienterne bedst muligt.

Jeg ved at der både i Silkeborg og udover hele regionen findes dygtige, engagerede medarbejdere, der har patienterne i centrum og det er vigtigt at understøtte dette og dem på alle måder. Det fortjener både medarbejdere og patienter.