DBU-formand: De lokale sponsorer har en stor betydning for klubberne

Lokale virksomheders bidrag til klubkasserne gavner og giver muligheder for, at flere kan dyrke foreningsidræt i lokalsamfundene

Udgivet:16. juni 2022, 11.33

Læsetid:4 minutter

Foreningslivet og blandt andet fodboldklubberne ude i lokalsamfundene nyder godt af, at lokale sponsorer føler sig forpligtet til at smide lidt i klubkassen. Det giver flere mulighed for at spille fodbold, og det gør det muligt at skabe bedre tilbud. Foto: Jakob Stigsen Andersen

Simon Kjær Jensen
Journalist| skj@midtjyllandsavis.dk

De fleste, der har bevæget sig rundt i foreningsdanmarks lokale sportsanlæg til fodboldkampe, håndboldkampe eller noget helt tredje, vil have set reklamer fra den lokale bager, mekanikeren nede fra hjørnet, eller it-firmaet ude fra erhvervsparken på enten tøj, bannere eller andet.

Der er i Danmark - og også i Silkeborg Kommune - nemlig tradition for, at mange lokale virksomheder skyder lidt i klubkassen hos den lokale sportsklub, hvad enten det er fodbold, håndbold, gymnastik eller andet.

Og det er vigtigt, lyder det fra foreningernes verden. Det betyder nemlig, at man rundt i klubberne og foreningerne har muligheder for at tilbyde bedre fritidsaktiviteter for flere mennesker i lokalsamfundene.

- Der er da ingen tvivl om, at de lokale sponsorer har en stor betydning for klubberne og for medlemmerne, siger Bent Clausen, der er formand for DBU Jylland.

- For det første kan man holde kontingenterne nede, så flere kan deltage, og for det andet, kan der laves flere aktiviteter. Fodboldklubberne er rigtig dygtige til at lave forskellige aktiviteter for medlemmerne, og det kan man jo blandt andet få finansieret via sponsorater, tilføjer han.

Også i håndbolden er sponsorer noget, man mildest talt er glad for, fortæller Palle Bækby, der er formand for JHF Kreds 6, hvori Silkeborg Kommunes håndboldklubber indgår. Håndbolden har grundet sin status som indendørsaktivitet haft nogle svære år under coronapandemiens restriktioner. Det har blandt andet betydet et stort fald i både antallet af medlemmer og hold. Noget, der får de lokale sponsorater til at betyde ekstra meget ude i de lokale foreninger.

- I og med vi har haft den nedgang, vi har haft, er det klart, at det også rammer klubberne økonomisk. Faldende medlemstal betyder faldende kontingentindtægter. Så ja, der bliver klubberne meget afhængige af det lokale erhvervslivs velvilje. Det gør de, siger Palle Bækby, der desuden understreger, at sponsoraternes andel af de samlede indtægter varierer meget fra klub til klub.

»Holder os oppe«

En af de foreninger, der får indtægter fra en lang række lokale sponsorer, er Horn/Fårvang IF.

Her fortæller Morten Valther Jensen, der er formand for foreningen med 600 medlemmer, at sponsorerne udgør en betydelig del af økonomien - også selvom kontingenterne selvfølgelig fortsat udgør den største økonomiske post.

- Ja, det gør de sgu, siger formanden og fortsætter:

- Det betyder rigtig meget. Hvis vi ikke havde dem, ville det virkelig blive svært, og vi ville hænge noget med røven i vandskorpen. Det er mange penge. Vi får jo også tilskud fra kommunen, men det er altså sponsorer, der holder os oppe og i live. Det er der ingen tvivl om.

Håndbolddanmark har haft det hårdt på grund af coronapandemien. Det betyder færre medlemmer og dermed færre kontingentkroner. Derfor er der steder, hvor lokale sponsorater i øjeblikket er meget betydningsfulde.

I den mere sydlige del af kommunen hos Them GF er den største sponsor den landsdækkende kæde OK, der sponsorerer en lang række mindre idrætsforeninger over hele landet.

Samtidig tjener foreningen selvfølgelig på kontingenter fra de cirka 600 medlemmer, mens den også skraber penge sammen fra arrangementer, den afholder.

Der er dog også lokale sponsorer tilknyttet, og ifølge Jonas Ditlefsen, der er formand i Them GF, er det også meget velsete midler at få tilført til foreningen. Disse midler giver nemlig mulighed for at gøre lidt ekstra for foreningens medlemmer.

- Det giver flødeskummet på toppen og gør, at vi eksempelvis kan sende nogle hold til turneringer eller sende nogle trænere på kurser. Men det er ikke det, der driver forretningen. Det er »icing on the cake«, siger han.

Lokalpatriotisme

Formanden for Them GF fortæller, at virksomhedernes valg om at smide nogle tusinde kroner i klubkassen mest er drevet af interesse.

- Det er lokalpatriotisme og ud fra en filantropisk tilgang til det, for der er for en virksomhed ikke det store perspektiv i at sponsorere en klub af vores størrelse, siger han.

Samme opfattelse har formanden fra Horn/Fårvang IF, Morten Valther Jensen.

- De gør det for foreningens skyld og for at bevare den, fordi deres børn måske har været i klubben. Det kan godt være, de kommer til at sælge et par gulve eller noget andet på det, men det er ikke derfor, de gør det. De gør det for at støtte os, siger han.

Ifølge formanden for JHF Kreds 6, Palle Bækby, kan der være forskel på virksomhedernes intentioner alt efter eksempelvis størrelse på klubben og hvilken række, deres førstehold spiller i. De lokale sponsorater af mindre lokalforeninger er, som de to foreningsformænd også sagde, snarere kærlighed end benhård kalkule.

- Den lille mekaniker nede på hjørnet sponsorerer jo typisk ikke klubben med det formål, at det skal give nogen effekt i forhold til reklameværdi og afsætning. Han sponsorerer klubben, fordi hans hjerte ligger der, og fordi han har og føler et socialt ansvar overfor den lille by, som han skal leve op til, siger Palle Bækby.

Mest læste

Erhverv

Se flere

Mest læste på Midtjyllands Avis

Af samme forfatter

Se flere

Seneste nyt

Se flere