Midtjyske Meninger: Sexisme og skridtlængder

28. september 2020, 12.54

Foto: Martin Ballund

Jeg havde aldrig fået en uddannelse tilbage i tresserne, hvis der havde været så meget fokus på krænkelse og sexisme dengang, som der er i dag.

Jeg er udlært i en blandet manufaktur a la Skjerns Magasiner i Korsbæk, mest med fokus på herretøjsafdelingen.

Ligegyldig hvad en kunde ville købe, fandt vi altid et målebånd frem for at måle halsstørrelse, brystmål og ærmelænge, inden vi gik i gang med at finde den skjorte eller habit, som kunden efterspurgte.

Når så kunden stod der med jakken på, kørte man sin hånd henover kundens øvre ryg for at glatte eventuelle folder ud. Vi bad kunden om at indtage cykelstyr positurer, for at finde ud af om ærmelængden var OK, og vi hjalp ham gerne ved at tage om hans håndled.

Var bukserne for lange, bad vi kunden om at stå på en lille afsats. Så fandt vi nåle frem, bøjede buksen op forneden, isatte nålene, og fandt den rigtige længde.

Under alle disse rutiner og procedurer kom vi som omtalt til at røre ved kunden ryg, kundens håndled og kundens ankler.

Med den oppiskede stemning, der er lige i tiden, er det jo ren krænkelse og sexisme.

Og her mener jeg, at emnet og debatten er kommet ud på et overdrev, hvor den ikke hører hjemme.

Kunder skal ekspederes fagligt og ordentligt, og selvfølgelig skal en moden mand som mig da bl.a. også kunne give et kompliment til en flot kvinde, uden at det bliver en sexkrænker sag.

Men da det er så moderne for øjeblikket at dykke ned i fortiden og fremdrage eksempler på krænkelse og sexmisbrug, har jeg også fundet et fra min ungdom. En krænkelse som jeg havde glemt for længst, men som nu er kommet frem i min hukommelse på grund af denne voldsomme debat.

Der er nemlig en anden måde at finde ud af, hvor lange bukser skal være. Man måler kundens skridtlængde. Man beder kunden stå med spredte ben, sætter centimetermålet op ved hans skridt, og måler den indvendige længde ned til kundens fodtøj.

Og det føler alle vi uddannede herreekviperingshandlere som en hel uskyldig del af god kunde betjening.

Men jeg husker dog også, at vi lærlinge holdt sammen og udvekslede erfaringer om enkelte af vore kunder.

Vi havde nemlig mindst to herrer, der gerne ville have målt skridtlængden flere gang under samme ekspedition.

Det var min ungdoms krænkelse. Nu har jeg også bidraget til debatten. (Slap nu lidt af)!