Bil

Gigantisk prishop: Populær SUV er blevet hundedyr

VW T-Roc har solgt mere end 10.000 eksemplarer i Danmark, men med et facelift er priserne skruet massivt op, bilen har tabt sit ikoniske ansigt, og grundlæggende er den nye ikke bedre end den gamle

Læsetid:6 minutter

Bilen har fået en mere moderne kabine, og så er materialerne blevet markant mere gedigne end den stenhårde og billige plastik i den første model. Foto: Jens Høy

Af Jens Høy
redaktion@m-jylland.dk

Et godt design, en fornuftig pris og så det faktum, at det er en VW. Sådan har opskriften været for T-Roc, der første gang blev lanceret i Danmark i 2018.

Det skete til så fornuftige priser fra omkring 240.000 kroner, at der blev lange køer efter bilen, der i princippet blot er en forhøjet Golf af generation 7.

Når kunderne var vilde med bilen, var det ikke kun prisen, men også og ikke mindst designet, de dynamiske køreegenskaber, hvor komforten er i behold og så tilpas meget moderne udstyr.

Siden da har VW udvidet SUV-mulighederne til også at omfatte en billigere T-Cross og senest har VW Taigo fundet plads hos forhandlerne, så derfor har importøren skruet op for priserne, så T-Roc nu er løftet op over de to andre SUV’ere, selvom en Taigo faktisk er større, men også med mere enkle løsninger.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Testbilen, en R-line, med større hjul på 18 tommer gør vognen ganske hård og grænsende til det ukomfortable. Foto: Jens Høy

Hverken T-Cross eller Taigo kan bestilles med soltag og elektrisk P-bremse. Elektrisk bagklap er heller ikke muligt. Specielt fraværet af elektrisk p-bremse er en ulempe, når bilen er udstyret med DSG gear.

Motor med to cylindre

Vi har kørt over 500 kilometer i den faceliftede T-Roc med 1,5-liters motor og klassisk turbomotor med 150 hestekræfter og 7-trins DSG, og den er i topudgaven, en såkaldt R-line, krøbet op og koster hele 394.995 kroner.

Motoren er stadigvæk blandt de bedste på markedet i den størrelse, og den trækker bilen meget tyst, medmindre du banker speederen i bund.

Teknologien er der ikke pillet ved, og motoren kan ved let belastning arbejde med blot to cylindre. Skiftet til 2-cylindret drift mærkes ikke, når motoren slår cylindrene fra. Det høres dog som en lille brummende lydforøgelse, og ved tilkobling af alle fire cylindre mærkes et lillebitte ryk. Vi er dog i afdelingen for ligegyldigheder, og i stedet for at synes, at det mikroskopiske ryk er en fejl, kan man glæde sig over et forbrug, der er relativt lavt for en bil uden nogen former for elektrificering.

Kører man en T-Roc 1,5 DSG med blød speederfod er et gennemsnitsforbrug på 16-17 km/l forventeligt.

Vi tester T-Roc som R-model på 18 tommer hjul, og det tager lige en snert af den komfort, som T-Roc besidder på 17 tommer, som er den almindelige montering for volumen-versionen, der nu kaldes T-Roc Style.

Billigste version er med 3-cylindret 1,0-liters motor og 115 hk og en startpris på 299.995 kroner. Altså hele 60.000 kroner mere end for fire år siden.

Blødere materialer

T-Roc har altid fået utrættelige anmelder-tæsk for stenhård japaner-plast på dørsider og instrumentbord. Tæskene er nok mest faldet, fordi resten af T-Roc er svær at brokke sig over, og plastkvaliteten har aldrig betydet noget for salget, for hvem sidder lige og banker hænderne ned oven i instrumentbordet?

VW T-Roc R-Line 1,5

Fakta: Pris: 394.995 kr.

Testbil: 426.685 kr.

Forbrug: 15,4 km/l, WLTP

CO2 per km: 144 g

Motor: 1,5 benzin med turbo

Hk: 150

Nm: 250

O-100 km/t: 8,6 sek.

Topfart: 205 km/t

Trækvægt: 1.500 kg

Mål: L:424 cm B:182 cm H:158 cm

Plusser: Bedre kvalitet end før, moderne sikkerhedssystemer, motorkraft

Minusser: Høj pris, lidt følsom ved igangsætning

Det kan man dog roligt gøre på den faceliftede T-Roc, for den har fået blød skumforet plast på den øverste del af instrumentbordet. Med faceliftet er den karakteristiske T-Roc-front med firkantede LED-blinklys forsvundet, og bilen ligner nu blot en tilfældig SUV fra VW. Om den mest ligner en Taigo eller en ID.4 må være op til den enkelte at bedømme, men set fra denne stol er bilen blevet mere kønsløs i designet, selvom vores test-model har mange sportslige detaljer.

Foruden blød plast er bilens dørsider også løftet et nøk, og tilsammen bidrager det til en bil, der ikke knirker så meget, som T-Roc ellers har for vane. Knirkeriet er VW ikke alene om, for mange biler har den skavank, der ofte følger med store mængder plast, der vrider.

Med faceliftet følger også et farvel til klassiske runde knapper til klimasystemet, og T-Roc har fået samme elektroniske display, der sidder i en stribe andre VW ‘er inklusive en VW Polo. Det er billigere for VW, men det betyder også at produkterne ligner hinanden mere og mere også indvendig.

Bedre komfortsystemer

Den faceliftede version byder på forbedrede assistentsystemer, og her er den faceliftede noget bedre end de tidligere modeller.

Artiklen fortsætter under billedet ...

VW T-Roc har været en af de mest solgte VW-modeller herhjemme, desværre er den faceliftede model blevet meget dyr. Foto: Jens Høy

Bilen følger nu via Travel Assist vejen uden for mange svipsere, og den adaptive fartpilot fungerer mere glidende. Med til det signalement hører, at T-Roc har dedikeret en knap til at slå eksempel linjevogter til og fra. Dermed behøver du ikke skulle ind i en menu via bilens centrale skærm. Det kunne mange af bilproducenterne lære noget af, for ofte kræver det mange tryk på skærmen for at slå selvstyrende systemer fra og til igen, det øjeblik bilen har været slukket. Ikke just befordrede for forbrugernes lyst til at benytte systemerne.

Dyrt at vælge ekstra

Standardudstyret i R-line omfatter alt, hvad du har brug for, men skulle du ønske dig et stort soltag i glas, skal der smides yderligere 23.495 kroner, og der skal ikke vælges meget ekstra, før prisen nærmer sig Tiguan, der stadig kroner VW’s SUV-program, hvis vi ser bort fra den store Touareg, der er blevet meget dyr i Danmark. Vi nævner soltaget som ekstraudstyrs-mulighed, fordi nye bilers soltage er blevet meget bedre. De er typisk i glas og byder på træk- og bulderfri kørsel op til typisk 65-80 km/t. Desuden giver soltaget masser af lys og mulighed for gennemluftning af en varm bil på rekordtid. Hos de fleste europæiske producenter kan man blot holde åbneknappen ned på bilens klassiske fjernbetjente nøgle og på få sekunder kører alle rude ned, og soltaget åbner.

Konklusion

VW’s bestseller har tabt sit karakteristiske udtryk i fronten. Nu ligner bilen alle de andre SUV’er fra VW. Samtidig er bilen steget markant i pris, og udstyret er kostbart. De grundlæggende gode egenskaber er der naturligvis ikke ændret på ved faceliftet, der nok skal sikre fortsat stor popularitet for T-Roc, men kors hvor er bilen blevet dyr. Alternativt kan man se i retning af den lignende Audi Q2, der faktisk er blevet et billigere valg end T-Roc og kører med samme teknik.

Læs også
<span>Seat:</span> Sport i anden potens <span>Seat:</span> Sport i anden potens
Læs også:
Seat: Sport i anden potens
Læs også
<span>VW-direktør:</span> Nu falder leveringstiderne <span>VW-direktør:</span> Nu falder leveringstiderne
Læs også:
VW-direktør: Nu falder leveringstiderne
Læs også
<span>Digitalt:</span> Nu kan du købe ekstraudstyr til bilen  over nettet <span>Digitalt:</span> Nu kan du købe ekstraudstyr til bilen  over nettet
Læs også:
Digitalt: Nu kan du købe ekstraudstyr til bilen over nettet