Masser af luksuskaffe, men ingen mellemledere: It-firma tager alternative værktøjer i brug for at rekruttere »superligaspillere«

Acies tager rekrutteringskampen op med kæmpefirmaer fra Aarhus. De er bevæbnet med alt fra en flad struktur til jokes og en »luksuskaffe«

Udgivet:22. november 2022, 15.00

Læsetid:8 minutter

Acies har grundlæggende to fokusbrancher. Den ene er køkkenbranchen, mens den anden er vindues- og dørproducenterne. Sidstnævnte findes der rundt regnet 48 af i Danmark, og derfor er Acies altså ude i det, der kan defineres som en niche.

Simon Kjær Jensen
Journalist| skj@midtjyllandsavis.dk
Jakob Stigsen Andersen
Fotograf| stigsen@midtjyllandsavis.dk

- Jørgen kan alle jokes, der nogensinde er lavet eller skrevet i Danmark.

- Arh, der kan smutte en engang imellem.

Det er formiddag, og vi er på besøg hos Acies i Silkeborg. De store, lyse lokaler og firmaets to ejere, Jørgen Balslev Clemmensen og Jesper Westfall, tager imod. Sammen ejer de software-virksomheden, der laver noget så mundret som »salgskonfigurations- og produktionsstyringsløsninger til køkken-, døre- og vinduesproducenter.« Settingen er stiv, men mændene og det, de fortæller, kan lettere blødes op - ikke kun af tvang, men også af lyst.

I den jyske software-branche er der særligt én stor udfordring i øjeblikket: Mandskabsmangel. Store, internationale konglomerater med kontorer i Aarhus betaler gigantiske lønninger og lokker med beliggenheden i Jyllands største by. Det er svært at konkurrere med i Silkeborg, men ikke desto mindre tager Acies kampen op. Det er de nødt til.

Med sig på slagmarken har de alt fra Jørgens jokes til en flad struktur og »strate-ski-tur«. Våben, der trods den ivrige konkurrence har vist sig at kaste dygtige programmører af sig. »Branchens superligaspillere«, kalder de dem.

- Og nu er det jo software-nørder, vi taler om. Det kan godt være, de ikke ligner superligaspillere, men det er de, siger Jesper Westfall.

En af Danmarks ældste

Acies er en af de ældste it-virksomheder i Danmark, og i dag laver de software målrettet vindue- og dør-producenter samt køkkenindustrien. Fundamentet blev dog lagt et helt andet sted i 1978, da Aage Rosenstrand og Bent Neumann stiftede det, der frem til navneskiftet i 2018 hed Logodan.

- De startede med at lave alt andet end lige software til de her to industrier, vi har med at gøre i dag, siger Jørgen Balslev Clemmensen.

I starten af 1980’erne begyndte interessen at rette sig mod vinduesindustrien. Der manglede nogen, der kunne løse de problemer, producenterne stod med - og det kunne Acies. Køkken-delen kom på, da firmaet i 1990’erne købte en virksomhed i Ikast, der lavede software til køkkenindustrien. Det var gennem opkøbet, at Jørgen Balslev Clemmensen havnede i Silkeborg-firmaet. Først som lønmodtager, men i midt 00’erne fik han mulighed for at købe sig ind i firmaet, hvilket han gjorde med en daværende makker.

Jesper Westfall er en noget nyere dreng i Acies-klassen. Han kom ind som medejer i 2017, efter han gennem mange år havde arbejdet i udlandet for Microsoft.

Gennem tiden har Acies skåret alt andet fra, og de retter i dag kun fokus mod vinduer, døre og køkkener. Essensen i det, deres software gør, er at skabe forbindelse mellem virkeligheden og de maskiner, der skal producere komponenterne til eksempelvis et vindue. Når vinduesfabrikanten skal sælge et vindue, tager en tømrer eksempelvis mål til vinduet, vælger farve, materialer og alt det andet, der skal indgå i vinduet.

Med disse informationer udregner og tegner Acies-softwaren så de enkelte delelementer, som så sendes til maskinerne på vinduesfabrikken, der bare kan gå i gang med at producere.

- I gamle dage skulle man jo sidde og taste det her ind i en maskine. Men alt det kører automatisk her, så der er ikke risikoen for en tastefejl, siger Jesper Westfall.

- Hvis der er noget, der er dyrt i en produktionsvirksomhed, så er det at lave fejl. Det koster både tid for medarbejderne, maskintid og råvarer - så vi hjælper vores kunder med at minimere fejlene, tilføjer han.

Den svære rekruttering

Det lyder måske kompliceret - og det er det faktisk også. Netop derfor er rekrutteringen af dygtige medarbejdere altafgørende.

De to herrer forklarer, at der i virksomheden særligt er brug for to typer medarbejdere: For det første er der brug for software-udviklere, og for det andet er der brug for det de kalder »konsulenter«. Sidstnævnte dækker over folk, der har erfaring fra branchen. Det kunne eksempelvis være tidligere produktionschefer, projektledere eller lignende fra de brancher, Acies beskæftiger sig med.

- De skal have siddet i en vinduesproduktion eller køkkenproduktion på en eller anden måde, siger Jørgen Balslev Clemmensen.

- Og de hænger altså ikke på træerne. Hvis de gør, så hænger de ude hos vores kunder, og vi vil jo helst ikke ansætte alt for mange af vores kunders folk - så bliver de jo ikke ved med at være kunder, tilføjer Jesper Westfall.

Det er ikke alene »konsulenterne«, der er vanskelige at få fat i, forklarer de. Også software-udviklerne, der i øjeblikket nærmest kan vælge og vrage, hvad angår jobs, er enormt svære både at rekruttere og fastholde.

- Tendensen indenfor software-udvikling er, at folk bliver i kortere og kortere tid. Hvis du kan få en ung softwareudvikler under 30 år til at blive i mere end to år, så er det faktisk godt. Ikke godt nok for os, men det ligger på det niveau, når man kigger på de yngre udviklere, siger Jesper Westfall og forklarer videre:

- De har jo mulighederne for at skifte job hvert år eller hvert andet år og få fire, fem eller seks procent mere i løn hver gang, de skifter.

»Hurtigt ind og hurtigt ud«-tendensen er ifølge Jørgen Balslev Clemmensen en kæmpe udfordring for virksomheder som Acies, der beskæftiger sig med så branchespecifikke opgaver.

- Det er så dyrt for os at skulle lære folk op i det her. Det tager flere år at uddanne en rigtig god programmør, så det dur ikke, det bare er en, der er inde i et år og så videre igen. Det er alt for lidt, siger han.

Ingen mellemledere

Men hvordan holder man så på sine folk, der sommetider flere gange ugentligt får jobtilbud fra andre it-virksomheder?

Acies har valgt at give det, de selv kalder for en »markedskonform« løn, og så har de implementeret et nøje system, der gennemsyrer hele virksomheden. En formålsdrevet organisation, kalder de det.

Groft sagt betyder det, at de hviler på fire ben: En tydelig retning, strukturer og processer, der støtter op, en åben og direkte kommunikation og en lærende kultur. Det lyder knudret, men Jesper Westfall bryder det simpelt ned.

- Det er en attraktiv organisationsmodel, hvor folk egentligt i høj grad selv bestemmer, hvad de arbejder med i dagligdagen, forklarer han, før Jørgen Balslev Clemmensen tilføjer:

- Tanken er, at jo mere indflydelse, de har på både produktet og deres arbejde, desto mere engagement giver det også. Det er langt sjovere, hvis man er med til at beslutte nogle ting og sætte sit præg på, hvilken retning vi går i, siger han.

- Selvom vi har svært ved at indrømme det, er Jesper og jeg jo i virkeligheden nok dem, der ved mindst om den teknologiske udvikling. Det ved vores medarbejdere 100 gange bedre, så hvorfor skulle vi stå nede i motorrummet og blande os i, om de koder det på den ene eller den anden måde? Det er meget bedre, de diskuterer det internt, hvordan man løser tingene.

Helt konkret betyder organisationsstrategien, at man eksempelvis har skåret alle mellemledere væk. Der er altså kun de to direktører i direktionen. Den flade struktur betyder, at der er kort vej fra udvikler-stolen til direktionens kontor, og at virksomheden vægter åbenhed ekstremt højt.

- Åbenheden og ærligheden er enorm vigtig for os. Vi viser eksempelvis interne regnskaber til alle medarbejderne, og vi har næsten ikke noget, vi ikke fortæller. Vi er hudløst ærlige - både når det går godt, og når det går skidt. Jeg tror, det er noget af det, der er mest med til at drive det, siger Jørgen Balslev Clemmensen, og tilføjer, at det også gælder den anden vej:

- Vi har folk, der kommer og siger, at de overvejer at tage et nyt arbejde. De sparrer simpelthen med os om det. Jeg kunne som ung aldrig have fundet på at gå ind til min chef og sige, at jeg gik og overvejede et skift til konkurrenten, og spørge, hvad han tænkte om det. Der har vi noget helt unikt, tror jeg.

Ikke ren tvang

Udover det organisatoriske setup er Acies heller ikke for fine til frynsegoder. Det, Jørgen Balslev Clemmensen kalder for »luksuskaffe«, udgør omkring 110.000 kroner i udgifter om året, og cheferne ligger også hvert år en pæn portion penge i en »strate-ski-tur«, hvor alle medarbejderne tager på kombineret strategi- og skitur. Derudover er en af de 27 ansatte en kok, der på fuld tid sørger for maden til de ansatte.

Acies taber måske på placeringen væk fra Aarhus, og de taber måske også på lønnen, når man sammenligner med, hvad giganter som Microsoft og Google kan betale. Til gengæld konkurrerer de altså på andre parametrer for at få og fastholde de medarbejdere, der hver uge modtager op til flere jobtilbud fra andre it-virksomheder.

- Det bliver vi simpelthen nød til. Vi bliver nødt til at behandle vores folk godt og lytte til dem, siger Jørgen Balslev Clemmensen.

- Og så er det jo også sjovt samtidig. Det hjælper også lidt, tilføjer han og kigger over på sin kompagnon, der nikker anerkendende.

- Det er ikke kun ren tvang.

Jørgen Balslev Clemmensen og Jesper Westfall (th.) ejer Acies i fællesskab. Samtidigt udgør de den eneste form for ledere, der er i virksomheden, hvor mellemlederne er skåret væk.
Et vindue består at mange elementer. Acies-softwaren kan ud fra nogle enkelte oplysninger udregne, præcis hvordan produktionsmaskinerne på fabrikkerne skal skære, snitte eller høvle de enkelte dele til. Det mindsker risikoen for fejl, forklarer direktørerne.

Indlæser debat

Mere interessant læsning

Mest læste

Erhverv

Se flere

Mest læste på Midtjyllands Avis

Af samme forfatter

Se flere

Af samme forfatter

Se flere