Verden er af lave

Udgivet:23. november 2022, 10.36

Læsetid:2 minutter

Foto: Martin Ballund

Af Kurt Wissendorf Møller. Godthåbsvej Silkeborg

VÆKST Verden er som altid af lave. Hvis ikke det er tifældet, så er den ihvertfald i ubalance. Det mest interessante er, at det jo ikke er noget rigtig nyt.

Menneskets optimisme er uendelig. Vækst ovenpå vækst er opskriften, der gang på gang sætter gang i det man kalder udvikling, for så efter nogen tid at måtte konstatere, at intet vokser ind i himlen, når undtages CO2, metan og lattergas, der er i færd med at ødelægge grundlaget for menneskets liv på kloden. Dette ubændige ønske om vækst fra en del af befolkningen, der enten har sit på det tørre eller kæmper for at få det, efterlader andre befolkningsgrupper i stigende elendighed.

På sin vis er Silkeborg Kommune næppe værre end så mange andre, der deltager i den løbende konkurrence mellem kommunerne om at forøge befolkningstallet, men den voldsomme vækst her viser nu sit grimme ansigt. Helt banalt er årsagen, at byrådet siden 2015 ikke har været i stand til styre økonomien ud fra organiske principper. Det organiske princip indebærer, at man sikrer balance mellem udviklingsvækst og vækst i borgerrelaterede tilbud.

De sidste seks til syv år har væksten i befolkningtallet været så voldsomt, at den kommunale forsyning af velfærdsydelser ikke har kunnet følge med. Opbremsningen slår nu for alvor igennem. Ældreområdet var allerede bagud og måtte have tilført ekstra 17 mio. kr. Det betyder så bare, at overforbruget fra tidligere år på trods heraf kræver besparelser som rammer de allersvageste.

Kommunens daghjem for demente skal indskrænke aktiviteter, der har reduceret både brugeres og pårørendes åndehuller i dagligdagen.

Og nu går det så løs med busdriften, der fører til at sammenhæng mellem lokalområderne og centrum yderligere forringes. Det rammer især de unge. Det fører til vækst i antallet af privatbiler. Noget som vi rent klimamæssigt slet ikke har brug for, samtidig med at det fører til trængselsproblemer, luftkvalitetsforringelser og støj.

Svaret på trængselsproblemerne har altid ført til krav om nyt vejbyggeri. Hvis man går ind og undersøger anlægsudgifterne til udbygning af vejnettet i Silkeborg Kommune i vækstperioden siden 2015, vil man med sikkerhed kunne konstatere, at der i samme periode kunne have kørt endnu flere tomme busser rundt uden at økonomien var kørt af sporet, hvis ikke det var på grund af fortrinsretten for biler. Som lederen i avisen forleden konkluderede, så kunne der have været iværksat undersøgelse af alternative transportmuligheder, men nu er det et uomgængeligt krav, hvis ikke kommunen skal falde helt fra hinanden.

Indlæser debat