Giv kommunen ro til at finde en løsning for busserne

8. august 2019, 09.52

Bus nr. 112. Et sted udenfor Resenbro. Regionalbus. Blå busser Foto: Jakob Stigsen Andersen Midttrafik Bus 112 Aarhus Silkeborg

BUSDEBAT Så er der gået hul på bylden, kunne jeg konstatere, da jeg fredag den 2. august læste Midtjyllands Avis.

I artiklen »Sorring er den store taber i spillet om busserne« kunne jeg læse om, hvordan Sorring er blevet ramt af regionens nedlæggelse af rute 112.

Jeg er enig, det er ikke rimeligt. Silkeborg Kommune og politikerne har en pligt til at finde en bedre løsning for Sorring.

Men inden vi nu alle begynder offentligt at diskuterer og udtale os om, hvilke af de små lokale bysamfund, der skal have eller ikke have bedre eller dårligere busforbindelser og hvorfor, skulle vi så ikke lade Silkeborg Kommunes forvaltning og politikerne i ro og mag begynde at arbejde med deres oplæg til en revideret busstruktur. Både i valgkampen og efterfølgende har politikerne udtalt, at de ønsker en positiv udvikling i omegnsbyerne. Derfor er de også nødt til at sikre den kollektive trafik hertil - og den opgave har jeg en forventning om, at de løser på en god måde.

Til Brian Holst, Midtjyllands Avis vil jeg sige: »Om en by skal have en bybusforbindelse er ikke et spørgsmål om antallet af indbyggere, eller om man lige har fået en cykelsti. Flere forhold skal tages i betragtning og overvejes. Jeg synes heller ikke, at det er Midtjyllands Avis’ opgave i sin leder at indikere hvem, man åbenbart vurderer til at være urimeligt forfordelt med hensyn til bybusforbindelser. Historien om bybussen til Gjessø er, at vi for vel 10 år siden stod til at blive endnu ringere stillet end Sorring er nu. Man nedlagde vores gamle landbus »linje 223« fra Silkeborg til Brande. Løsningen lå heldigvis lige for. Bybussen til Silkeborg Bad holdt alligevel og ventede ved Silkeborg Bad, og den ventetid var præcis så lang, at bussen i stedet kunne nå en tur omkring Gjessø. At bybussen kom til Gjessø, har vi virkelig værdsat, og det har bestemt haft en stor betydning for byens positive udvikling de senere år.

Problematikken er, at uden for myldretiden, er der få passagerer med bussen, men det er jo ikke kun gældende for bybussen til Gjessø, - nej, det er fuldstændig den samme udfordring for alle busruter - by- såvel som landbusser.

Måske det præcist er her, man skal finde en del af løsningen på busproblematikken, nemlig at der skal køre færre busser i de perioder af dagen, hvor passagertallet er lavt.