Midtjyske Meninger: Handelsbyen Silkeborg

12. april 2021, 12.31

Midtjyllands Avis har på det seneste haft et fint tema med fokus på handelslivet i Silkeborg. Det er et emne, jeg selv har skrevet om flere gange her i Midtjyske Meninger, da det er afgørende for byens fremtid, at vi formår at gøre os så attraktive, at Silkeborg vil være en foretrukken handelsby for både kunder og investorer.

Der er mange faktorer, der skal spille sammen, hvis det skal ske. Og det skal understøttes af sammenhold, og det er da bekymrende, at Handel Silkeborg ikke formår at mønstre medlemskab fra mere end 60 % af den potentielle medlemsskare. Der er nu tre år siden, at foreningen professionaliserede bestyrelsen og kom fast på kommunens (vores alles) budget, uden det har flyttet synligt på opbakningen.

De vigtigste faktorer for kunderne er dog, at byens handelsgader byder på oplevelser. Det gøres ikke med landsdækkende kædebutikker som de dominerende, men med mange individuelle butikker, suppleret af spændende caféer og restauranter. Åbningstider og parkeringsforhold er sammen med service og faglighed andre vigtige faktorer

Kim Dyrholm

I andre byer har man tvunget butikkerne til medlemskab ved fx at opkræve et »bymidtebidrag«, men det må være det optimale, at foreningen formår at være så attraktiv, at man ønsker at være medlem. Tvang er ikke en konstruktiv løsning.

De vigtigste faktorer for kunderne er dog, at byens handelsgader byder på oplevelser. Det gøres ikke med landsdækkende kædebutikker som de dominerende, men med mange individuelle butikker, suppleret af spændende caféer og restauranter. Åbningstider og parkeringsforhold er sammen med service og faglighed andre vigtige faktorer. Og ikke mindst åbningstider kan blive en vinder ved større sammenhold.

Her overrasker Stine Engelsen fra Vin & Vin med at sige til avisen, at for hendes kunder er åbningstider ikke vigtige. Det viser ringe forståelse for, hvorfor der i det hele taget er kunder til stede i handelsgaderne. Usikkerhed om åbningstider er en kendt kilde til at gæster fravælger en by. Med stor fordel kan åbningstider lægges helt faste i midtbyen, og så kun udvides omkring jul m.v. Og hvem siger de behøver være traditionelle.

Med respekt for at butiksansatte også gerne vil have fri, når andre har det, så er det nu engang de »andre« som er kunder, og hvis ikke alle skal flyttes til onlinehandel, vil åbningstider fra fx 13-19 være bedre for kunderne. Også lørdag. Og det skal ikke vurderes efter et par gange - det skal være fast i lang tid, og noget byen markedsføres på. Fx også med fast lang torsdag til kl. 21, og hvor så caféer og restauranter følger op med gode tilbud, der først gælder, når butikkerne lukker. Det vil man kunne adskille sig på.

Faste åbningstider vil gøre, at alle der ønsker at besøge byen, kan huske det og regne med det. Slut med Late Night og Lang Lørdag ad hoc som alle andre byer, men gør hver torsdag til »Tosset Torsdag«, hvor Handel Silkeborg arrangerer anderledes underholdning, butikkerne laver noget helt særligt, og caféerne har noget specielt på menuen.

Og så skal vi have kommunen til at lave noget sjovt for børn - fx i Mejerigården. Et anderledes lege- og frirum. Måske med pasning/opsyn? Noget som vil få børnefamilierne til at elsker at tage til Silkeborg midtby. Og der skal skabes sammenhold. Om det er 80 % opbakning til Handel Silkeborg der er det magiske tal, som Lars Sinnerup udtalte til avisen, ved jeg ikke, men manglende opbakning påvirker den synergi, der kunne være i vores handelsgader. Og som skal trække nye, spændende butikker til.

Midtjyllands Avis har et fast korps af skribenter, der skriver klummerne under »Midtjyske Meninger«. Kommentarer her er udtryk for skribentens egen holdning.

Indlæser debat...