Ny jernbane: Larmende tavshed fra Søvej

13. oktober 2021, 13.36

HØJHASTIGHEDSTOG Forleden kunne Venstres by- og regionsrådskandidat Thomas Tonsberg Schlie (TTS) fortælle i et læserbrev her i avisen, at det var Silkeborg Kommune, der skubbede på for at få jernbanen til Aarhus ud af Nordskoven.

Men hvor er de øvrige byrådsmedlemmer henne? De har reageret med larmende tavshed - selvom der er valgkamp, hvor de ellers ikke er blege for at mene noget om stort og småt

Kim Niemann

Herude er vi mange, der er forundret over, at kommunen afviser en linjeføring, før den er blevet undersøgt. Derfor forsøger gode lokale kræfter med Sejs-Svejbæk Lokalråd i spidsen nu at skubbe den modsatte vej, så vi i det mindste kan få undersøgt, om der er et alternativ til at genere borgerne i Sejs-Svejbæk og sende et højhastighedstog tæt for- bi byens skole og daginstitutioner.

I den henseende stiller TTS et rimeligt spørgsmål i læserbrevet, nemlig om kommunen fortsat mener, at der ikke er plads til en jernbane igennem Nordskoven, nu hvor kommunen har fået sit ønske om en vej opfyldt?

Indtil videre er det kun SF’s formand for Plan- og Vejudvalget Hans Okholm, der har givet sin mening til kende. Den kan man så være enig eller uenig i, men han har ytret sig og stor respekt for det. Men hvor er de øvrige byrådsmedlemmer henne? De har reageret med larmende tavshed - selvom der er valgkamp, hvor de ellers ikke er blege for at mene noget om stort og småt.

Læs også
Ny jernbane: Hvorfor er kommunen ikke interesseret i linjeføring C1?

TTS’ spørgsmål er yderst relevant, fordi det lokale forsøg på at skubbe C1-linjeføringen tilbage på forhandlingsbordet kan vise sig at være spild af tid og ressourcer, hvis kommunen har samme holdning i dag som tilbage i 2015. Så vil det være et spil for galleriet at undersøge linjeføringen, hvis kommunen - den lokale myndighed - ikke vil vide af den.

Er Hans Okholm og det øvrige byråd to alen af samme stykke, når det kommer til jernbanespørgsmålet? Den der tier, samtykker.

Indlæser debat...