Jyske Bank erkender: Har også fejl i indrivelse af gæld

Danske Bank er ikke den eneste bank, der har fejl i måden at inddrive gæld på. Både Jyske Bank og Nordea har lignende udfordringer

16. oktober 2020, 09.54

Jyske Bank bliver nu trukket ind i sagerne om fejl i bankernes gældssystemer.

SILKEBORG Jyske Bank har også opkrævet forkerte beløb, når det gælder indrivelse af gæld hos kunder.

Det skriver FinansWatch.

Tidligere på efteråret blev Danske Bank udsat for massiv kritik, da banken erkendte, at den gennem en årrække har opkrævet forkerte gældsbeløb hos bankens nogle af bankens dårlige betalere.

Nu oplyser både Jyske Bank og Nordea til Finanstilsynet, at de også har begået fejl.

Jyske Bank oplyser, at der er fundet fejl i gældssystemerne, men sætter ikke tal på, hvor mange der er ramt.

Der er tale om tre forskellige fejl.

»Vi har kendskab til en tidligere fejl i gældsinddrivelsessystemerne. Det vedrører indberetning til skat via [slettet]. Vi har endvidere kendskab til en nuværende, potentiel fejl, som vedrører eventuelt forældede rykkergebyrer. Derudover er der i enkelte sager kendskab til en problemstilling, som vedrører renters rente, når et krav er opgjort i fogedretten,« står der ifølge Finanswatch i Jyske Banks redegørelse.

Silkeborg-banken oplyser, at den første problemstilling om fejl i indberetningerne til Skat er allerede udbedret.

Problemet med opgørelsen af renters rente er endnu ikke afklaret. Banken blev opmærksom på det, da fogedretterne havde nogle indsigelser i konkrete sager.

For Nordea drejer det sig blandt andet om, at man ikke korrekt har kunnet indregne forældelsesfristen for renter på lån.

Banken skønner i sin redegørelse, at »mindre end 3500« kunder ud af ca. 110.000, hvor sagen er sendt videre, vil være berørt.