Ekstremløb giver flere kunder i Eventyrsport

Da løbsarrangøren Racing Denmark blev del af Eventyrsport steg omsætningen på sko, tøj og grej

12. oktober 2021, 11.46

Racing Denmark/Eventyrsport har god tilslutning til sine løb i Silkeborg, som i sommers, da 700 deltog i et halvmaratonløb. Foto: Jakob Stigsen Andersen

Der er penge i at sælge oplevelser, og det har Eventyrsport og løbeeventmageren Jesper Valbak taget konsekvensen af.

For et år siden blev hans løbsvirksomhed Racing Denmark fusioneret ind i Eventyrsport for at øge omsætningen. Jesper Valbak blev samtidig ansat som ny udviklingschef med ansvar for at udvikle Eventyrsports butikker i Danmark.

Den store interesse for løb, og outdoor-oplevelser i det hele taget giver flere kunder i forretningen.

- Vi har skabt en unik værdikæde, hvor vi udnytter synergien mellem de events, vi skaber og salget af løbesko, outdoor-udstyr og tøj, siger Jesper Valbak, som før fusionen drev tre løbebutikker.

Som den første af Eventyrsports 13 butikker herhjemme er den 1200 kvadratmeter store butik på Viborgvej i Silkeborg blevet indrettet efter et nyt forretningskoncept.

I butikken er en lille løbe-bar med kaffeautomat. Her er filmklip fra tidligere løb og markedsføring af kommende events. Eventyrsport promoverer sine egne Racing Denmark-løb og reklamerer for enkelte andre løb. Butikken bugner af løbesko, tøj og grej og alt til outdoor-brug.

Her holdes også foredrag og i en lille biograf vises klip fra særlige løb. Alt sammen er med til at give kunderne en helhedsoplevelse og øge salget.

Ideen er, at den kunde, som kommer forbi for at høre lidt mere om et kommende trailløb, bliver fristet af nogle af de mange lækre varer. Og vice versa. Når man nu har købt et par sko til trailløb, hvorfor så ikke tilmelde sig et af dem, Racing Denmark markedsfører i løbe-baren?

Det handler om at give kunden en god oplevelse. For med den følger en større villighed til at købe Eventyrsports produkter.

- Vi er i gang med at rulle det nye koncept ud i alle vores 13 butikker. Vi har allerede indrettet nye butikker i Horsens, Vejle og Aarhus og om kort tid åbner vores nye butik i Slagelse. Vi har udviklet en decideret oplevelsesbutik, siger Jesper Valbak.

Løb giver underskud

Den et år gamle eventafdeling i Eventyrsport rummer tre fuldtidslønnede medarbejdere, som skal have løn. Isoleret set er indtægten fra løbene underskudsgivende.

- Men måler vi på det samlede udbytte af indsatsen, så har eventdelen en kæmpe positiv sideeffekt i form af et øget salg af udstyr. Med vores nye koncept adskiller vi os fra konkurrenterne. Vi forsøger at give kunderne en totaloplevelse, som de ikke kan få hos andre, siger den 43-årige udviklingschef.

Han var firstmover, da han og et par kammerater for 20 år siden arrangerede det første trailløb i Silkeborg og i Danmark. Det blev startskuddet til en event-epoke. Med årene er interessen for længere, vildere og mere udfordrende løb bare vokset.

Løbere over hele landet har gennem årene været med til at skubbe på den udvikling.

- Før vi arrangerede det første Dirty Trail-løb i 2013 så løb jeg og to kammerater i skoven. Vi filmede det hele. Også turene i det dybe mosevand, og vores dialog om det. Og så lagde vi det ud på sociale medier og spurgte, om det var noget andre gad. Det var det. Folk gik helt amok over det, siger Jesper Valbak.

Trialløbene giver et øget salget af specialsko og udstyr i Eventyrsport. Det seneste Racing Denmark-løb, »Montane Dirtytrail« blev afviklet i den forgangne weekend, hvor mange hundrede løbere kom på udfordrende løb i og omkring Virklund. Mest voldsomt var det såkaldte »Dirty - 30«, et 30 kilometer langt løb, som rummede krævende forhindringer i uvejsomt terræn og i meterdybe vandhuller.

Deltagerantallet er år for år blevet øget fra nogle få hundrede til langt over 1000 mennesker. Det samme er salget af merchandise og udstyr. Eventyrsport havde i weekenden et kæmpe outlet-salg af varer til deltagerne, fortæller Jesper Valbak.

Hvert år planlægges nye løb. Planlægningen begynder med en evaluering af årets løb ugen efter dets afholdelse. Der lægges nye ruter og distancer. Det hele sker i tæt samarbejde med Naturstyrelsen, som skal udstede tilladelse til løbet. Der skal findes sponsorer og sættes ind med en god markedsføring. Og så er der alt det logistiske, som skal være på plads.

Men hvad er det der driver værket - hvorfor vil mange mennesker udsætte sig selv for koldt og klamt mosevand og løb i mudder?

Det bryder trummerummen fra løb på asfaltvej. Der er kommet en større interesse for at være ude i den mere uspolerede natur og klare strabadserne.

- I forhold til tidligere generationer er vores liv på mange stræk blevet mere nemt og trygt. Vi søger hen mod nogle udfordringer på det fysiske plan. Det gør vi blandt andet ved at sætte nye mål for vores løb. Det kan handle om at løbe længere eller hurtigere. Men altså også om at løbe i nogle mere krævende omgivelser, siger udviklingschefen, som selv har taget turen fra konventionelle løb, som 10 kilometer, halvmarathon og marathon over i stadigt mere strabadserende løb.

Jesper Valbak (forrest med bøllehat) har gjort det til en del af sin levevej at arrangere spændende outdoor-oplevelser. Han er selv en passioneret løber. Han har gennem årene dyrket en del ekstreme løb. Som 24-timers løbet sidste år, hvor han løb 160 kilometer i alt. Foto: Jakob Stigsen Andersen

Fedt at pine sig selv

Han har blandt andet deltaget i Racing Denmarks eget 100 kilometerløb, der begynder i Ebeltoft og ender i Aarhus. I bogen er også et 24-timers løb, hvor han sidste år tilbagelagde 160 kilometer.

- Vi er mange, som synes, det er fedt at pine os selv og sætte os nogle umiddelbart uopnåelige mål. Når man så har gennemført det umulige, så giver det bare en fantastisk forløsning. Der er ingen, som er sure, når de efter et hårdt løb står under bruseren, siger eventmageren.

Med til historien om Dirty Trails popularitet hører også, at man kan deltage som et hold.

- Dirty Trail er mere en event, end det er et hårdt løb. Man kan være fælles om at overvinde sine grænser. Når man er kommet i mål sammen, fuldstændig smurt ind i mudder fra top til tå, så er det fedt at have gennemført det, man måske var lidt nervøs for, siger Jesper Valbak.

Udviklingen er gået mod stadigt mere ekstreme løb. Men Eventyrsport vurderer også, at der er efterspørgsel efter rolige outdoor-oplevelser med tid til at nyde naturen.

Udviklingschefen og hans kolleger i Eventyrsport arrangerer i slutningen af oktober derfor noget nyt, nemlig Nordisk Eventyrhike, som alt efter deltagerens temperament strækker sig over en eller to dage med op til 40 kilometers vandretur i den sydvestjyske natur. Her loves deltagerne kulturelle oplevelser, fortællinger om egnen og en god frokost, der bliver serveret i lejrområdet.

- Vi har en god eventafdeling og derfor er det helt åbenlyst for os at blive ved med at bygge på og tilbyde nye oplevelser. Vi har i forvejen en kæmpe kundegruppe og en omsætning på 300 millioner kroner. Og nu forsøger vi altså at appellere til bredere målgrupper, som vi meget gerne vil trække ind i Eventyrsport, så vi kan få solgt endnu flere telte og mere vandreudstyr, siger Jesper Valbak.

Indlæser debat...