Godt nyt fra »Kunstfronten«

25. juni 2021, 12.19

REMISEN En meget lille notits i avisens tillæg Impuls 17. juni. Men med - enorm - stor betydning. I forbindelse med fernisering 11. juni, af den aktuelle udstilling med Lysbro Kunst i Galleri Nygade udtaler Johan Brødsgaard (R), formand for Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget, at det stadig er kommunens plan at erhverve remisebygningen ved Sydbyhallen til fremtidige udstillingsaktiviteter.

Det er virkelig fornuft og rettidig omhu for det, jeg vil kalde Silkeborgs udvikling til at kunne blive en »kunsthovedstad«. For det er så unik og enestående for en by af Silkeborgs størrelse, at byen rummer både et Museum Jorn, Kunstcentret Silkeborg Bad, Danmarks største galleri for moderne kunst Og så nu igen et - Kulturspinderi, hvor den lokale kunst kan få gode muligheder for at udfolde sig i værdige rammer. Remisebygningen vil ene og alene i kraft af sin arkitektur som togremise have et helt originalt, meget moderne - og kunstnerisk udseende.

Det er virkelig fornuft og rettidig omhu for det, jeg vil kalde Silkeborgs udvikling til at kunne blive en »kunsthovedstad«

Leif Dræby

Og nyt Museum Jorn ser jo også nu ud til at ville blive en realitet. Asger Jorn er kendt verden over. Hans kunst kan opleves på kunstmuseer i mange af verdens storbyer. Og du kan f. eks. spadserer direkte ind på Museum of Modern Art i New York, som jeg gjorde, da jeg for første gang udstillede på galleri i NewYork i 1988, og der så Asger Jorn udstillet sammen med - Picasso!

Museum Jorns enorme kunstsamling er en af verdens fornemmeste internationale kunstsamlinger. Asger Jorn indsamlede fra begyndelsen af 1950’erne og til sin død i 1973, i alt ca. 5500 kunstværker. Hans vision var at dokumentere surrealismen og den spontane kunsts udvikling i Europa, og gøre kunsten tilgængelig for et bredt publikum. Museets kunstsamling tæller i dag over 20.000 værker, og er en af Danmarks største kunstsamlinger. Med moderne kunst af f.eks. Max Ernst, Per Kirkeby, Pierre Alechinsky, Francis Picabia, Fernand Léger, Pablo Picasso. Og Roberto Matta, som jeg havde kontakt til i 1996 efter jeg havde udstillet i Paulina Rieloff Gallery i New York.

Da jeg fortalte Paulina, at Roberto Matta var repræsenteret på Silkeborg Kunstmuseum, som det jo hed den gang, spurgte hun, om jeg kunne skaffe kontakt til Matta, som hun meget gerne ville udstille. Jeg fik oplyst af Troels Andersen, at Matta boede i London. Jeg fandt frem til hans telefonnummer, ringede en dag og fortalte, at han var repræsenteret på Silkeborg Kunstmuseum. Det vidste han overhovedet ikke. Han blev så glad, da jeg fortalte det, at han ville forære mig et maleri. Det syntes jeg sgu alligevel ikke jeg kunne være bekendt at tage imod.

Om nu denne historie om billedkunsten i Silkeborg bliver fortalt med intelligens og værdighed. Den historie der jo bygger utrolig meget på historien om Asger Jorn - Museum Jorn, kurbadet der blev til kunstcenter, Galleri Moderne, de lokale kunstnere der fik sig et Kulturspinderi.

Fortæller vi denne historie godt. Vil den få kolossal betydning for udvikling af billedkunsten ud i fremtiden.

Historien vil få kolossal betydning for udviklingen af Silkeborgs fremtid.

Vil få Silkeborg til at blive - kunsthovedstad.

Indlæser debat...