En dårlig beslutning kan og skal laves om

8. maj 2021, 08.00

Rute 26 I MJA tirsdag kunne man læse et indlæg om Rute 26, hvor der stod, at kampagnen mod linjeføringen syd om Lading Sø er anført af tilflyttere, der bor 2,5 km fra vejen. Det er ikke korrekt. Den er anført af Landsbyrådet for Herskind, Skivholme og Herskind Hede. Skivholme er den landsby, der vil blive mest ødelagt af den sydlige linjeføring. Det er der, man vil udskifte vores udsigt til bakker, sø og skov med en 17 meter høj og 225 meter lang vejbro. Lyden af fuglesang vil blive erstattet af dækstøj og den enerverende lyd af dæk på rumlerillerne.

Tro ikke, at den sydlige linjeføring er en god løsning for Lading eller Sabro. Vind bærer lyd, og hæver man lyden 17 meter op i luften, vil den typiske vestenvind blæse vejstøjen lige i hovedet på folk i Lading og Sabro

Karen Engell Dalsgaard

Landsbyrådet er fælles for landsbyerne. Her kan vi samarbejde og samle ressourcerne til fælles bedste. Det går det vist lidt dårligere med nord for Viborgvej. Tro ikke, at den sydlige linjeføring er en god løsning for Lading eller Sabro. Vind bærer lyd, og hæver man lyden 17 meter op i luften, vil den typiske vestenvind blæse vejstøjen lige i hovedet på folk i Lading og Sabro.

Og ja, der er natur »af en eller anden art« alle vegne. Men der er forskel på landbrugsjord og en historisk præsteskov med diger fra 1600-tallet, og der er stor forskel på marker og på Borum Eshøj plateauet, der er det mest betydningsfulde bronzealderfund i Europa.

VVM-undersøgelsen og Vejdirektoratet, der jo består af eksperter og fagfolk, pegede entydigt på en nordlig linjeføring. Alligevel valgte Trafikudvalget den sydlige. Beslutningen var »politisk«, fik vi at vide. Det er ikke godt nok. Der er ingen tvivl om, der ligger ting bag, der ikke tåler dagens lys. Hvis man i Favrskov både kan få vejen og sælge grunde, har man vundet i lotteriet. For Favrskov er det en glimrende ide at skubbe vejen over til naboen. At lægge sine æg i andres reder, som gøgen gør det. For alle andre er det en katastrofe.

Der skal gøres noget ved Rute 26. Også selvom der kun er trængsel i myldretiden. Ellers ligger vejen stort set øde, bortset fra de lastbiler, der skal ud til Frijsenborgs biogasanlæg. De vil ikke kunne bruge en vej syd om Lading Sø. De vil stadig brumme igennem Sabro og Lading. Læg vejen nord om Lading. Og grav den ned. Det vil dæmpe lyden, og der vil ikke være meget at se, når først anlægsarbejdet er overstået.

Læs også
Placeringen af rute 26 er vedtaget!

Vores politikere i Skanderborg på tværs af partier støtter en nordlig linjeføring. Og hvis det har »fået nogle medlemmer af Folketinget til at vakle«, er det fornuften, de saglige argumenter og hensynet til både natur, kultur og områdets beboere, der har talt. En dårlig beslutning kan og skal laves om.

Indlæser debat...