DSB har også billige billetter

22. oktober 2019, 12.36

Foto: Klaus Holsting

BILLETPRISER Kære Kristoffer Hanberg Clemmensen.

Det var med stor interesse, at jeg læste dit indlæg »Strøtanker: Hvad sker der, DSB og Arriva?« fredag den 18. oktober, og jeg vil her komme med min opfattelse af prisforskellene i fly- og togtrafikken.

Jeg læste dit indlæg ved 13-tiden, og med det samme gik jeg på Momondo og søgte på en flyrejse næste fredag den 25. oktober fra København til Malaga. Den billigste rejse, jeg fik tilbudt, kostede 1097 kroner med afgang fra Kastrup 21.45 og ankomst i Malaga 11 timer og 20 minutter senere.

Umiddelbart bagefter søgte jeg en rejse fra Silkeborg til København. Ligeledes næste fredag. Jeg søgte på myldretiden om eftermiddagen og her kostede en billet med afgang 15.51 rigtig nok 397 kroner, men hvis du kan vente et par timer, kan du købe en billet klokken 17.51 til 209 kroner. Og du er fremme i København lidt over ni om aftenen. Til næsten halv pris. Hver eneste dag udbyder DSB over 17.000 billige billetter på de afgange, som ikke er udsolgte.

I DSB er vi i de senere år blevet udsat for en øget konkurrence fra primært fra bilerne, som er blevet billigere, og nye busruter. Vores modsvar har blandt andet været at øge udbuddet af vores billige Orange-billetter, og hvis salgskurven fortsætter som hidtil i 2019, vil vi ende med at sælge over fire millioner Orange-billetter til helt ned til 99 kroner, og for de penge kan du for eksempel køre med toget mellem København og Aarhus. Et af de steder, togtrafikken har været særligt udfordret af bus- og biltrafik, har været i landsdelstrafikken, og derfor har vi også fokuseret meget på at øge salget af billige billetter over Storebælt, og i dag er cirka fire ud af ti billetter over Storebælt solgt til en reduceret pris.

Vores fokus på at være prismæssigt konkurrencedygtige har knækket den nedadgående salgskurve, og over Storebælt vinder toget igen passagerer fra busserne, da vi nu for tredje måned i træk oplever, at antallet af togrejsende over Storebælt vokser.

Så med andre ord: Jeg er ikke helt enig, når du fremstiller togtrafikken som særskilt dyr. Man skal bare være klar til at rejse, når der ikke er så mange andre med toget, for så er der masser af billige rejser, og en ekstra bonus er jo, at når vi tager toget, så bliver der mindre trængsel på de danske veje, og toget udleder væsentligt mindre CO2 til gavn for klimaet.