Ny supercykelsti er spild af penge

Udgivet:27. januar 2022, 09.41

Læsetid:2 minutter

A Niels Bøgholm Snebærvej 14 Grauballe

CYKELSTIER Det er godt, at det nye plan- og vejudvalg også har fokus på cykelstier, og dermed forhåbentlig viderefører det forrige udvalgsarbejde med at sikre cykelstier. Det virker imidlertid overflødigt, at flertallet i udvalget vil anlægge en ny »super« cykelsti fra banegården og til Lysbro i et forløb som vil følge Herning-banen. Det skulle angivelig få flere til at benytte cyklen, og dermed sænke biltransport, vurderes det.

Hvad er grunden for denne vurdering? Og hvor fremgår det i øvrigt, at alle potentielle cyklister på den planlagte nye strækning skal til banegården?

I forvejen er der rigtig gode og sikre cykelstier fra og til Lysbro, og direkte helt ind til gågaderne.

Og ligeledes til banegården via enten Grønnegade eller Toldbodgade, som er afmærket til cyklister.

Ved anlæggelse af ny cykelsti forkortes afstanden fra Lysbro til banegården med ca 200 m, idet der så ikke behøves at cykles ad Grønnegade eller Toldbodgade. Men er det virkelig nødvendigt med en ekstravagant cykelsti med pumpestationer og ekstra bredde til 17 millioner kroner, for at spare en distance på 200 m?

Jeg forstår ikke begrundelsen når der i forvejen er gode cykelstier i begge retninger på strækningen, fra Kjellerupstiens udmunding i Herningvej og de små 2 km frem til Vestergade/Ringvejskrydset. Desuden videre ind ad Vestergade eller nord/syd ad ringvejen. Det er muligt der er flest cyklister på Lysbrostrækningen ved skole/arbejdstids start og slut, for når jeg ofte cykler strækningen om dagen, møder jeg højest et antal cyklister, der kan tælles på én hånd. Jeg betragter det som vigtigt med cykelstier, og støtter fuldt op omkring cykelsikkerhed, men i dette tilfælde synes jeg de godt 17 millioner - svarende til 6,9 millioner pr km. - er meningsløs spild af penge, og kunne anvendes mere klogt og bedre andre steder. F.eks. trænger de 500 m fra Ansvejskrydset over Viborgbroen til Kvicklykrydset i særdeleshed til en opdatering. Eller nogle enkeltstrækninger på primære veje, hvor der nu blot findes stribeafmærkning, f.eks vej 46. Eller beløbet kunne anvendes på endnu ikke færdiggjorte naturstier, hvoraf der stadig er et par stykker, som også må have en vis interesse.

Selvom Silkeborg Kommune angiveligt kun skal bidrage med omkring 7 millioner, og resten kommer fra statens cykelpulje, skal man huske, at det stadig er vore allesammens penge. I det lys mener jeg en sikkerhedsvurdering, eller hvor det kommer flest til gavn, bør have fortrinsret, frem for en luksusbetonet cykelsti.

Jeg vil derfor opfordre plan- og vejudvalget til at stoppe projektet, genoverveje om millionerne ikke kan anvendes mere fordelagtigt.