Klima på mærkerne: Effektivt - men svært at gennemføre

Ny forskning viser, at langt de fleste er villige til at vælge mere klimavenligt i supermarkederne, uanset om de er interesserede i viden om varernes klimaaftryk eller ej - udfordringen er imidlertid, at forbrugerne forventer meget mere af en mærkningsordning, end forskerne i dag kan give dem

11. april 2021, 13.53

Indholdet af vores indkøbskurve spiller en vigtig rolle i bekæmpelsen af klimaforandringerne. Ifølge tænketanken Concito står fødevarer for en femtedel af en gennemsnitlig danskers CO2-udledning på 17 tons om året - det er mere end udslippet fra forbruget af el, varme, benzin og diesel lagt sammen. Problemet er bare, at de færreste af os ved ret meget om det samlede klimaaftryk for en tomat, et rugbrød, en liter mælk eller en lakseside. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Kender du typen, der undlader at gå til læge, fordi han eller hun frygter, hvad en undersøgelse vil vise? Eller hvad med de af os, der mener, at chokolade eller chips ikke feder, hvis bare man lader være med at kigge på fedtindholdet? Og har du det også bedst med ikke at vide for meget om, hvo...

Læs denne artikel

- og alle andre på Midtjyllands Avis fra kun 1 krone

24 Timer

DIGITAL adgang i 24 Timer



Adgang til alle artikler i 24 timer

Adgang til debat

Digital

Fuld DIGITAL adgang





Adgang til alle artikler

Adgang til e-avisen

Adgang til e-avis arkivet

Adgang til debat

Adgang til Forum Søndag

Adgang til fordele hos Læserklubben