Midtjyske Meninger: Motorvejs-lobbyisme

Udgivet:23. september 2022, 10.42

Læsetid:3 minutter

Foto: Jakob Stigsen Andersen

Af Kim Dyrholm. Sydbyen Silkeborg

Efter mange års debat er der indgået en trafikpolitisk aftale i Folketinget, som endnu engang baseres mere på lobbyisme og politisk studehandel, end på logik, fakta og reelt behov. Det har været en mærkesag for Kristian Phil Lorentzen (V), at kunne opfylde Venstre-borgmester Ulrik Wilbeks drøm om en motorvej til Viborg.

Det har udmøntet sig i beslutningen om en af de mærkeligste motorvejsstrækninger fra Klode Mølle til Løvel - en vej, som ikke fører nogen steder hen, og hvor der ikke er trafik nok, til at retfærdiggøre en så stor investering

Det er den dårligste motorvejsbeslutning, der er truffet siden en anden politisk studehandel fik en ekstra motorvej til Nordjylland, og man må derfor håbe, at et nyt Folketing vil genåbne trafikforliget

Vejen skal aflaste rute 13, der ud for Kjellerup har 6.900 biler i døgnet og dermed langt færre end på Silkeborgs største pendler-landevej, parallelvejen rute 52, hvor der er ca. 10.000 biler ud for Kjellerup og 15.000 gennem Skægkær by. Faktisk kører der færre biler på rute 13, end der gør på Vestergade i Silkeborg by!

Begrundelsen for at prioritere rute 13 er, at det er en statsvej, og rute 52 en kommunevej, og derfor primært Silkeborgs eget problem. Som trafikant er man dog ret ligeglad med, hvem der ejer vejen, og beslutningen om en motorvej til at »aflaste« rute 13 er derfor et eklatant bevis på bureaukratisk kassetænkning, når det er værst.

Endnu mere grotesk bliver det, når to af de lokalvalgte, nuværende medlemmer af transportudvalget, Thomas Jensen (S) og Andreas Steenberg (RV) for et par år siden i flere indlæg i Midtjyllands Avis nærmest kæmpede for at få æren for ideen om, at Silkeborg og Viborg naturligvis skulle forbindes via den kommende Hærvejsmotorvej, og dermed aflaste rute 52.

Nu er alle visioner glemte, og de er begge som en logrende hale til Phil Lorentzens idé om, at en motorvej på »Lars Tyndskids Mark« er det bedste. Altså det bedste for Viborg. Det er »mejslet i sten« udtaler Thomas Jensen (S) i Midtjyllands Avis. Viborg jubler, da man her ikke ser så meget på den overordnede infrastruktur, men blot glæder sig til en omfarts(motor)vej - og helst vest om Viborg til at aflaste industrikvarterets lokale trafik, som reelt vel burde være Viborgs egen udfordring.

Læs også
Motorvej er mejslet i sten Motorvej er mejslet i sten
Læs også:
Motorvej er mejslet i sten

For motorveje er infrastrukturelle transportkorridorer som skal flytte store mængder trafik, der hvor behovet er. Derfor skal en ny motorvej op gennem Jylland naturligvis forbinde de større byer - og det er altså ikke Give, Ejstrupholm, Pårup, Klode Mølle og Løvel, men Horsens, Silkeborg, Viborg, Hobro med flere. Og Silkeborg Kommune har snorksovet i hele fasen, og har først i juni måned i år i et høringssvar gjort Vejdirektoratet opmærksom på, at linjeføringen da vist ikke afhjælper den stadig stigende trafikmængde på rute 52!

Det er den dårligste motorvejsbeslutning, der er truffet siden en anden politisk studehandel fik en ekstra motorvej til Nordjylland, og man må derfor håbe, at et nyt Folketing vil genåbne trafikforliget. Om den underlige strækning fra Klode Mølle til Løvel kan man frit efter Shu-bi-dua blot sige, at alting har en ende - Viborgs motorvej har to...

Indlæser debat