Bilerne og byen

2. maj 2020, 08.00

Foto: Martin Ballund

PARKERINGSPLADSER Der bygges som aldrig før i Silkeborg - også i Silkeborg midtby. Byggeudviklere spiller ind med det ene høje projekt efter det andet, for at der skal jo være nogle etager at give af i lokalplanprocessen. Og for hver ny bolig og for hver ny kvadratmeter skal der findes nye parkeringsmuligheder. I runde tal ca. 40 m2 parkeringsplads pr. 100 m2 bolig. Derfor ses også forskellige kreative tiltag for at nedbringe denne omkostning for byggeudviklerne.

Løsningen er ikke, at kommunen sænker kravet til antallet af P-pladser. Den er heller ikke, at kommunen forærer de fælles offentlige P-pladser til de private byggeprojekter, for behovet for parkeringspladser forsvinder ikke.

Vi vil ikke undvære bilerne. Slet ikke i Bilernes By. Måske i Aarhus og København, hvor det er målet at få »bilerne ud af byen«, men tilsyneladende ikke her. Vi skal have en parkeringsplads til hver bil, både derhjemme, og når vi er ude at købe ind.

Førhen kunne man tale om »dobbeltudnyttelse«. Om dagen kunne parkeringspladserne bruges af kunderne og om natten af beboerne. Den holder bare ikke længere. De nye etageboliger i midtbyen bebos som oftest af ældre og pensionister, der er hjemme og skal bruge parkeringsplads på alle tider af døgnet. Og samtidig har mange butikker åbent 7-20 eller senere alle ugens dage. Dobbeltudnyttelse er utopi.

Samtidig vil vi ikke have byens pladser og torve fyldt op med biler, og derfor er det eneste rigtige at få dem under jorden. Det er der heldigvis forståelse for i Silkeborg, og det siger kommuneplanen. Det kniber bare med at følge den. Det er også dyrt 200-250.000 kr. for en plads eller mere i forhold til 30-50.000 kr. for en parkeringsplads på terræn eller 100 -200.000 kr. - i et P-hus.

Men det er prisen for at bygge i en af Danmarks skønneste byer. Hvis udviklerne ikke kan eller ikke vil tage udgiften til de nødvendige parkeringspladser, må de reducere i projekterne. Skære et par etager eller flere af, indtil de - og byen - kan finde en balance.

Vi skal have parkering, men ikke på terræn! Dertil er friarealerne i Silkeborgs midtby for sparsomme. Heller ikke parkeringshuse er den rette løsning. De tager plads op som bygninger, og dertil kommer, at de skygger og ikke tilfører byen nogen bygningsmæssig kvalitet.

Friarealerne i Silkeborgs midtby finder vi dels i gaderne, dels på byens store torve. Alt for mange gårde og bagarealer er optaget af parkering for boligerne og for de ansatte i butikkerne. På torvene derimod, og i gaderne udspiller sig et hyggeligt liv, hvis det ikke lige var for coronaen. Cafèer med udeservering, butikker, lege- og siddemuligheder. Bortset fra Skoletorvet bruges heldigvis ingen af midtbyens torve til parkering.

Torvet rummer det hele! Smukke beplantninger, flotte flader med referencer til kunsten, vand der indbyder til leg, siddemuligheder, scene, udeservering og torvehandel.

Bindslevs Plads er nyindrettet til et moderne byrum med særlig appel til børn og unge. Også Søndertorv og Skoletorvet planlægges renoveret og indrettet med ophold for øje og med hver sin særlige karakter. Vi håber, at det vil ske i respekt for bymiljøet, det bymæssige miljø.

Boliger, butikker, biler og bymiljø - vi har plads til det hele i Silkeborg, men ikke i ubegrænsede mængder. Der findes nemlig en hårfin balance mellem antal boliger, butikker og antal parkeringspladser, hvis byen skal udvikles på en harmonisk måde.