Leif Møller er 100 procent Ans-borger

Hos LM Transport i Ans går de både op i medarbejderne, men i særdeleshed også i det lokalsamfund, de siden stiftelsen har haft til huse i

Udgivet:16. juni 2022, 15.30

Læsetid:6 minutter

Da Leif Møller var en ung knøs i Ans, så han op til de virksomhedsejere, der kunne støtte byens aktiviteter. Nu har han selv mulighed for at gøre det - så det gør han.

Simon Kjær Jensen
Journalist| skj@midtjyllandsavis.dk
Martin Ballund
Fotograf| ballund@midtjyllandsavis.dk

Da Leif Møller kom til Ans i 1966 og fik hyre hos Ans Vognmandsforretning, synes han, det var en fantastisk by, han kom til.

Faktisk var den så fantastisk, at han bestemte sig for, at hvis der skulle vise sig at være én, der gad bo med ham i byen, ville han slå sig ned permanent.

Og det var der sørme - endda ret så tæt på.

Ved naboen til Ans Vognmandsforretning, hvor den på daværende tidspunkt unge knøs fra Viborg både boede og arbejdede, fandt han nemlig kærligheden.

- Så det blev Ans, konstaterer Leif Møller, der i dag - 56 år senere - betegner sig selv som 100 procent »Ans-borger«.

Over årene i Ans er det lykkedes ham at opbygge et af egnens helt store transportfirmaet i form af LM Transport.

Fra én til 110 biler

Firmaet blev stiftet i byen i 1978, efter den unge Leif Møller havde været ansat hos Ans Vognmandsforretning i en årrække.

- Han var jo dygtig og gav mig blod på tanden, husker Leif Møller om sin chef hos Ans Vognmandsforretning.

Derfor købte han selv sin første bil og gik i gang. Hovedsageligt med at køre med grus og sand.

Året efter købte han bil nummer to, og på den måde udviklede forretningen sig stille og roligt til at blive større og større op gennem 1980’erne.

Leif Møller kørte selv, mens han styrede de andre biler. Den fordeling sluttede dog, da han rundede bil nummer syv, og revisoren sagde »stop«, fordi han mente, Leif Møller skulle koncentrere sig om administrationen i stedet for at køre rundt på landevejene, hvis virksomheden for alvor skulle tjene penge.

- Han pegede på mit bryst og sagde, jeg skulle ud af bilen, erindrer Leif Møller, som parerede ordren.

Og revisoren fik ret. I dag har LM Transport 110 biler, mens der er cirka 140-150 ansatte.

I starten var det mest grus og sand, de kørte med, men i dag er der nærmest ikke noget, LM Transport ikke kan klare.

Med undtagelse af dyr. Dem holder de sig fra - næsten.

- Ikke andet end små fiskeyngel, og det er kun tre uger om året, vi gør det, siger Leif Møller, som blandt andet både har specielle biler til at køre med flydende cement samt »truck-biler«, der er gode til at køre med glas.

Udover diversiteten i det, LM Transport kører med, er der også stor diversitet i, hvor firmaets 110 biler kører hen. Bilerne kan i dag nemlig ses i hele Danmark og sågar ude i Europa.

Alligevel har stifteren kun én gang gennem sine mange år som vognmand overvejet, om firmaet skulle flytte et andet sted hen end Ans. Eller overvejet er måske så meget sagt - for det var vist mest bare halvtomme trusler, fortæller Leif Møller.

- Som ung havde jeg lidt mere temperament, og jeg synes ikke helt, kommunen var så fleksible, som jeg gerne ville have dem til at være. Det var inden kommunesammenlægningen, og vi truede med at flytte til Fårvang, siger han og tilføjer:

- Men det var nu ikke noget, jeg havde tænkt mig at gøre alvor af, for jeg har altid godt kunne lide Ans.

Maria Møller, der er datter af Leif Møller, har købt sig ind som medejer af LM Transport. I den forbindelse var det vigtigt for hende, at det blev en bredere ejerkreds, end hendes far har kørt med, og derfor er blandt andet hendes mand og andre nøglemedarbejdere kommet med som ejere.

Familien er med

I starten ejede den nu snart 74-årige Leif Møller selv virksomheden, men siden 2011 har det været anderledes.

Der er nemlig blevet arbejdet på et generationsskifte, der betyder, at hans ene datter Maria Møller samt hendes mand og et par medarbejdere er kommet med i ejerkredsen. En anden datter og hustruen arbejder også i virksomheden, mens en tredje datter har forfulgt andre veje i København.

Datteren Maria Møller, der har købt sig ind, har tidligere arbejdet som revisor i Aarhus, men blev ansat i faderens firma i 2007 før hun blev medejer i 2011. Det var ikke noget, der var planlagt, fortæller hun, men alligevel har det været ret naturligt at blive indsluset i et firma, hun fra de helt unge år har været meget tæt på.

- Dengang boede vi nede i byen med forretningen, så jeg har altid kendt alle chaufførerne og vidst, hvilke biler de kørte i. Det var helt naturligt, at det kunne jeg godt tænke mig at prøve, siger hun.

- Det har fyldt meget i vores familie, tilføjer faderen.

Netop det, at familien har været en stor del af det, indgår også i Leif Møllers forklaring af, hvordan det er lykkedes ham at skabe en så stor forretning.

- For at kunne drive sådan noget her skal man have et godt ægteskab, en god revisor og en god bank. Og det har vi sådan set været heldige at have haft, siger han og tilføjer:

- Og så har vi været udstyret med noget, der ikke er en selvfølge her i livet. Jeg har en god psyke, og så har jeg været privilegeret at have haft et godt helbred.

Maria Møller, for hvem ønsket om en bredere ejerkreds i den nye struktur har været vigtigt, peger også på, at et særligt familiært forhold til medarbejderne er noget af det, der har været betydende for succes.

- Vi har jo bare haft nogle dygtige folk, siger Maria Møller, som blandt andet fortæller, at det eksempelvis har været vigtigt for dem at kende de ansattes familier og lignende.

Noget, Leif Møller kan tilslutte sig.

- Det er faktisk alfa og omega for os, for ellers synes jeg ikke, det er så sjovt.

Støtter det lokale

Foruden at gå op i virksomhedens ansatte har det også gennem årene været vigtigt for LM Transport og menneskene bag at gå op i det sted, virksomheden og ejerfamilien hører hjemme.

En tilgang, som Leif Møller har taget med videre fra de driftige virksomhedsejere, der gennem hans unge år i Ans støttede økonomisk op omkring lokalmiljøet.

- Jeg var jo ikke så gammel, da jeg kom til Ans, men der så jeg nogen, der hjalp lidt økonomisk til. Da jeg så det, havde jeg selvfølgelig en drøm om også selv at kunne blive en del af det, erindrer Leif Møller.

Tre spørgsmål om lokalsamfundet

1. Hvad betyder lokalsamfundet for jer som virksomhed?

Vi er ikke afhængige rent firmamæssigt. Men vi er lokale, og hvis der er nogen, der ringer hernedefra, så er vi klar, og vi føler et vist ansvar overfor det lokale netværk og aktiver i byen.

- Vores egne har jo gået i skole hernede og brugt faciliteterne, og jeg mener, at når vi har mulighed for at hjælpe lidt, så har vi også en forpligtelse til at støtte op om det, siger Leif Møller, før Maria Møller tilføjer:

- Men det betyder rigtig meget, at det fungerer. Der er meget af vores personale, som kommer fra lokalområdet, og det er jo også i deres interesse, at der er et godt lokalsamfund - ligesom det er i vores.

2. Hvordan gør I lokalsamfundet stærkere?

Vi kan sagtens sidde og rose os selv, men det ved jeg ikke, om vi skal bruge tiden på. Silkeborg Kommune nyder da selvfølgelig godt af, at vi har X antal mennesker ansat, som bor i kommunen.

- De skal jo have nogle bidragsydere og skatteydere. Men altså ... det er ikke sådan, vi går og tænker på det - det har vi ikke haft tid til, siger Leif Møller.

3. Hvordan adskiller Ans sig fra andre lokalsamfund?

Det, man kan se med Ans, er, at der er et specielt sammenhold i forhold til at få ting til at lykkes. Der er virkelig nogle ildsjæle. Der er nogen, der lægger et kæmpe arbejde, og det, synes jeg, er et kæmpe aktiv for byen. Det betyder utroligt meget. Jeg er ikke så god til fysisk at sidde dernede og yde, men så må vi jo så støtte dem rent økonomisk, så de kan gøre noget. Det er jo ikke noget, der kommer af sig selv, siger Leif Møller.

I dag støtter LM Transport forskellige tiltag i byen med økonomi. Det tæller eksempelvis sportsfaciliteterne som hallen og søsportsklubben. Derudover støttes der også ved at handle lokalt samt at holde mange af de arrangementer, transportfirmaet holder, i lokale faciliteter. Nogle helt naturlige ting at gøre, hvis man spørger Leif og Maria Møller.

Men hvorfor egentligt det?

- Det er fordi, vi er lokale. Jeg ved, der er rigtig mange mennesker, der gør et mega arbejde, og det er det, vi gerne vil bakke op om. Vi gør det på den måde, vi bedst kan, for det andet har vi ikke rigtig hverken tid eller evner til, siger Leif Møller, før Maria Møller også bidrager til forklaringen.

- Vi bruger det jo også selv - og vores ansatte. Det betyder virkelig meget, at der er et velfungerende foreningsliv. Og det gør jo også, at Ans bliver ved med at være attraktiv, siger hun.

Indlæser debat