Ekspert: Du er ikke dum når du bliver snydt

Det er pinligt at blive offer for svindel på nettet, mener mange, men ekspert fra Forbrugerrådet Tænk maner fordom i jorden

1. juli 2020, 17.31

Et godt råd fra Ulla Malling fra Forbrugerrådet Tænk lyder, at man skal tænke sig om, inden man klikker. Man skal ikke stresse med at trykke på noget, selvom det fremgår i mailen, at »det haster«. - Fupmails er tit formuleret på en måde, så det stresser dig. For eksempel: »Der foregår svindel med dit kort i udlandet. Vi har iagttaget, at der er udenlandske transaktioner. Skynd dig at klikke her for at stoppe det med det samme«, siger hun.

SILKEBORG »Hvor dum kunne jeg være?«

Sådan bebrejder vi ofte os selv, hvis vi bliver udsat for svindel på nettet. Hvorfor klikkede vi nu på linket i mailen?

- Der er en stigmatisering omkring det. Folk tænker, at det er deres egen skyld, og at man er dum, hvis man falder i, siger Ulla Malling, projektchef ved ...