Badeanstalten 100 år: Daglig leder er på en rejse med Badeanstalten

Han skulle blot have været bademester i tre måneder, men indtil videre har Per Maretti Hansen stået i spidsen for Badeanstalten i 19 år

30. november 2020, 13.04

- Det er magtpåliggende for os at bevare den stemning og historie, der altid har kendetegnet Badeanstalten. Kapaciteten er begrænset, og lukker vi for mange ind, giver vi køb på historien og det, folk kommer for; Velvære og tid til eftertænksomhed, siger bademester Per Maretti Hansen, der udenfor åbningstiden har taget plads i »dampen«. Artiklen her stammer fra Badeanstaltens jubilæumsavis, som blev udgivet sammen med Midtjyllands Avis lørdag den 28. november.

Personligt kendte Per Maretti Hansen ikke meget til Badeanstaltens kultur og traditioner, da han fik ansættelse som bademester.

Han havde blot været i badet to gange, men kunne med det samme se, at der var tale om et fantastisk sted.

- Badeanstalter og svømmehaller var ikke ukendte for mig. I 1990 flyttede jeg til Silkeborg, hvor jeg blev ansat ved Silkeborg Kommune som halinspektør og bademester for det nye Svømmecenter Nordvest og Friluftsbad. Samtidig var jeg ansvarlig for bemanding af livreddere om sommeren ved Vestre og Østre Søbad, siger Per Maretti Hansen.

I år er det 19 år siden, han blev ringet op af Silkeborg Kommune, der gerne vill have ham til at overtage ledelsen af Badeanstalten på Hostrupsgade i tre måneder. Det skulle blive til meget mere, for lige siden har Per Maretti Hansen haft ansvaret for Badeanstaltens daglige drift.

Der gemme sig mange gode historier i Badeanstaltens gæstebog. Bademester Per Maretti Hansen fortæller blandt andet, at personalet for et par år siden fandt ud, at der var nogle spansktalende brugere, der brugte bogen til holde stævnemøde. - Vi havde en gæst der kommenterede, hvad i alverden det var for nogle beskeder, der stod i bogen. Det vidste vi jo ikke, da vi ikke kunne læse spansk. Men tilsyneladende skrev de »søde« beskeder til hinanden, siger Per Maretti Hansen.

En personlig rejse

- For mig har det været en personlig rejse med Badeanstalten fra 2001 til i dag. Min første opgave var at lære kulturen, historien og de gamle traditioner i Badeanstalten at kende. På den måde kunne vi sikre, at de blev bevaret for eftertiden, siger bademesteren, der i begyndelsen af sin ansættelse hovedsageligt servicerede byens pensionister.

Den gang kom der omkring 5000 pensionister årligt på Badeanstalten. Et brugertal, der fortsatte, da der i 2009 kom brugerbetaling på 10 kroner.

I gamle dage var der servering i Badeanstalten. Vel og mærket hvis man befandt sig i luksusafdelingen. Så kunne personalet sidde og holde øje med hvilket afklædningsrum, der havde brug for service. Man kan dog stadigvæk få en kop kaffe eller en øl i Badeanstalten.

Den hemmelige kulturperle

- De senere år er Badeanstalten også blevet en stor turistattraktion for Silkeborg, og det er magtpåliggende for os at bevare den stemning og historie, der altid har kendetegnet Badeanstalten. Kapaciteten er begrænset, og lukker vi for mange ind, giver vi køb på historien og det, folk kommer for; Velvære og tid til eftertænksomhed. Derfor gør vi også en dyd ud af, at Badeanstalten bliver ved med at være »Danmarks mest hemmelige kulturperle«, siger Per Maretti Hansen, der pointerer, at Badeanstalten kan fortælle mange historier, hvis man tager sig tid og skaber ro til at lytte.

Nænsom renovering

- Moderne wellness-centre kan ikke fremkalde den samme fornemmelse for historien, som når man sidder i samme rum som dem, der er kommet i Badeanstalten gennem tiden. Det meste på Badeanstalten ser ud - og skal se ud - som for 100 år siden. Derfor sker den løbende renovering med nænsom hånd. Vores fornemmeste opgave er nemlig at bevare det gamle. Når vi har lavet nye tiltag, udviklet og renoveret, spørger vi gæsterne, om de kan se, at der er noget forandret. Hvis de svarer »Nej«, ved vi, det er lykkedes, siger Per Maretti Hansen.

Læs også
Badeanstalten 100 år: Tiden forvandlede byens bad til en kulturperle