Elever lærer om giraf- og ulvesprog og løser konflikter

Konstruktiv konflikt-håndtering er fast fag på skemaet på Skægkærskolen

23. april 2019, 16.09

- Det handler om at få fred i verden, og så kan man lidt naivt håbe på, at hvis vi alle taler pænt til hinanden, så bliver der fred i verden, siger pædagog Bente Binder, der her sidder med August Lehmann Bøgh og Ida Marie Svenstrup Dam. Som pædagog oplever hun, at det giver pote, at eleverne - allerede fra de er helt små - lærer et fælles sprog på skolen gennem Konstruktiv Konflikthåndtering. Foto: Jakob Stigsen Andersen.

Lærer den rette sprogbrug

Rollespillet med dukkerne er en del af undervisningen i »Konstruktiv Konflikthåndtering«, som er en fast del af skemaet på Skægkærskolen til og med tredje klasse.

Konstruktiv Konflikthåndtering styres af pædagoger og er et forsøg på at give eleverne redskaber til at håndtere konflikter i klasseværelset og skolegården, men også generelt i livet.

- Det betyder ikke, at vi voksne aldrig griber ind, men de lærer for eksempel en sprogbrug, som de kan bruge til at håndtere konflikter, siger Bente Binder, pædagog i Skægkærskolens SFO og en af underviserne i konflikthåndtering.

- Jeg oplever ikke, at det står værre til her end andre steder, men tanken bag Konstruktiv Konflikthåndtering er, at konflikter er et livsvilkår for alle, og at det derfor er noget, man skal lære at håndtere, siger hun.

Man bliver ked af ulvesprog...