Bambusskuffer i Hårup

Partner, salgsdirektør Danny Jensen, PJ Production ApS, Hårup

5. november 2019, 11.38

Partner, salgsdirektør Danny Jensen, PJ Production ApS.

Hvilke bæredygtige tiltag har I i virksomheden?

PJ Production har været i møbelbranchen siden 1998, hvor primær fokus er produktion af kontormøbeltilbehør til arbejdsbordet, for eksempelv skuffer til personlig opbevaring, ophæng af monitorskærme osv. Kort sagt produkter som optimerer arbejdsdagen og imødekommer det aktuelle ønske om clean desk/no mess. For at fastholde vores markedsposition samt tage ansvar for klima, har vi udarbejdet en CSR-strategi (Corporate Social Responsibility) og aflægger CSR-regnskab en gang om året. I CSR-strategien arbejder vi struktureret med økonomisk bæredygtighed, menneskelig livskvalitet og naturlig balance. Derudover har vi valgt at fokusere på FNs verdensmål nummer 12 - ansvarligt forbrug og produktion.

Af konkrete tiltag kan nævnes:

Udvikling og produktion af bæredygtige produkter

Eksportordrer sendes kun to gange ugentligt-tidligere skete det hver dag

Papirløst bogholderi

CO2-neutral website

Skifte til LED-belysning på kontoret og i produktionen

Minimering af tryksager og print skal være FSC-certificeret

De sidste to år har vi brugt en del ressourcer på udvikling af produkter i andre materialer end metal. Det har resulteret i forskellige typer af bambusskuffer. Der er store fordele ved bambus, da planten er hurtigvoksende, optager ikke megen vand under vækst, og så er den 100 procent biologisk nedbrydelig.

Hvorfor har I valgt at gøre noget?

Overordnet handler det for os om at tage et samfundsmæssigt ansvar, både internt og eksternt. Dernæst er der også det økonomiske aspekt. Specielt oplever vi, at vores eksportkunder stiller stigende krav til, hvordan vi forholder os til miljø og bæredygtighed. Uden et CSR-regnskab vil det være vanskeligt at sammenhandle med disse.

Hvad har I opnået ved jeres bæredygtige tiltag?

Fra at vi for år tilbage ikke havde tanker og strategi for bæredygtighed, til i dag, hvor det er en del af hverdagen, har både medarbejdere og virksomhed flyttet sig markant. Vi kan klart mærke værdien af den indsats, som er blevet ydet i forhold til virksomhedens holdning til klima, hvor vi har positioneret os som en attraktiv samarbejdspartner når det handler om bæredygtig samhandel og produktion. Det er en dynamisk proces, hvor der hele tiden skal sættes nye mål, det holder os på dupperne.

Hvilket bæredygtigt tiltag bliver jeres næste?

Det næste tiltag bliver filt med 70 procent genbrugsplast. Det, tror vi, bliver rigtig spændende, da kloden generelt har et problem med plast. Det er en stor satsning, men vi er overbeviste om, både forbruger og forhandler kan forstå værdien af dette tiltag.