Sådan blev Silkeborg til »Bilernes By«

Som ung reklamemand fik Erik Lauritsen den enkle idé med et bykort, hvor Silkeborgs bilforretninger var plottet ind. Det var starten på Silkeborg som Bilernes By

Udgivet:08. februar 2022, 17.00

Læsetid:5 minutter

Som lokal reklamemand var Erik Lauritsen var med til at »opfinde« Silkeborg Bilernes By. Foto: Jakob Stigsen Andersen

Jakob Munk Schmidt
Journalist| jams@midtjyllandsavis.dk

1 år siden

Erik Lauritsen har fundet det historiske materiale frem. I stuen i Funder sidder han med 25 års jubilæums-avisen fra »Silkeborg Bilernes By«.

Papiret er gulnet, men når man bladrer, dukker striben af friske tilbud på køretøjer stadig op fra Helle Auto, Verner Mortensen Automobiler, Globus Biler, Sand-Jensen Automobiler, Autoforum og alle de andre kendte forretninger.

Avis-tillægget er årgang 1997, hvor det udkom på print i anledning af de første 25 år med Silkeborg Bilernes By.

Erik Lauritsen har gemt avisen, for ved starten i 1972 var den lokale reklamemand blandt nøglepersonerne i forhold til udbredelsen af det køreglade budskab om, at hverken Sønderborg, Svendborg eller Skagen men Silkeborg endte med at blive Bilernes By i Danmark.

I dag, 50 år efter starten i 1992, kan mange stadig nikke genkendende til oplevelsen, at folk siger: »Nåh, Silkeborg, det er jo bilernes by«, hvis man kommet et andet sted hen i Danmark og fortæller om, hvor man er fra.

Inspiration fra Nordjylland

Erik Lauritsen fortæller, at der engang blev lavet en undersøgelse, som viste, at kendskabet til »Bilernes By«-navnet var på højde med kendskabet til Coca-Cola - i Jylland vel at mærke, men alligevel.

Silkeborg Bilernes By-foreningen eksisterer fortsat.

Direktør og indehaver i Globus Biler, Henrik Thomsen, er formand anno 2022, men det begyndte i begyndelsen af 1970erne, hvor Erik Lauritsen vendte tilbage til Silkeborg efter en periode som sælger på Aalborg Stiftstidende.

- Som ny og ung mand i en reklameafdeling får man jo ikke lige det bedste job fra starten. På Aalborg Stiftstidende skulle jeg derfor køre rundt langs kysten i Nordjylland til badehoteller og restauranter. For dem lavede jeg små visitkortannoncer, og hvert sted placerede vi et nummer på et landkort. Det betød, at kunderne ved hjælp af annoncen kunne orientere sig og finde frem til restauranterne med de gode tilbud, fortæller Erik Lauritsen.

Efter Aalborg Stiftstidende returnerede han til hjembyen Silkeborg og ansættelse på A-Reklame.

- Her fandt jeg hurtigt ud af, at bureauet havde mange bilkunder i forvejen, og at der var mange flere derudover i byen. Dem forsøgte jeg at kapre, og på et tidspunkt fik jeg den tanke at lave en annonce med et kort over Silkeborg. På kortet skulle være numre, så man kunne se, hvor de forskellige bilforretninger lå, fortæller Erik Lauritsen om, hvordan idéen med restauranter, badehoteller og kroer i Nordjylland blev overført til bilforretninger i Silkeborg.

Jørgen Helle med på idéen

Reklamemanden husker, at der var omkring 40 store og små bilforretninger i byen.

- Alle annoncerede i Jyllands-Posten, men når kunderne kom til byen, kunne de ikke finde rundt fra den ene forhandler til den anden. Det virkede fra dag ét, da vi fik lavet annoncen med et bykort, fortæller Erik Lauritsen.

Han var ikke alene om det med forarbejdet til Bilernes By.

Erik Lauritsen samarbejdede med kollegaen Erik Kragh-Pedersen, og der skulle arbejdes hårdt for sagen, inden tingene lykkedes.

- Først skulle idéen sælges til chefen, og derefter kom den seje kamp med at overbevise bilforretningerne. I første omgang gav vores direktør Hardy Nielsen os lov til at arbejde med det i et halvt år, og jeg har aldrig haft så meget snaps i køleskabet, som jeg havde i den periode.

- Bilhandlerne syntes godt om vores idé, når vi besøgte dem. Men de sagde også: Det får du aldrig de andre med til. Så vædede vi en halv flaske snaps om det, og det endte med, at jeg havde rigeligt med snaps, smiler Erik Lauritsen.

- Jeg startede med de mindste bilhandlere. Derefter videre til de halvstore og på et tidspunkt måtte det briste eller bære, så jeg kontaktede jeg også Jørgen Helle, som ellers ikke var kunde på vores reklamebureau. Jeg solgte ham idéen, og han syntes, at det lød bare godt. Det var lige, hvad der manglede, sagde Jørgen Helle, og da vi først havde fået Helle Auto med, så blev det meget nemmere at få de andre lidt større bilforretninger med. Så gik det slag i slag, og det blev mere og mere udbredt med Silkeborg Bilernes By.

Garantiforening

Erik Lauritsen fortæller, at der lynhurtigt indtraf en positiv virkning efter opstarten i 1972.

- Alle ville gerne være med. Folk strømmede til fra hele landet, og vi skulle ikke længere spørge bilhandlerne, om de ville være med. Nu kom de selv og spurgte, om de måtte være med, og et par år senere fandt man så ud af, at det ikke længere var nok kun at annoncere sammen. Medlemmerne af Silkeborg Bilernes By gik sammen om at lave garantiforeningen, hvor man garanterede for, at der ikke var restgæld i bilerne herfra. Kom man alligevel ud for et krav, så blev det dækket af garantiforeningen, men der en høj grad af var selvjustits, og derfor ingen brodne kar i foreningen.

Helle og Sand

Under samtalen fremhæver den pensionerede reklamemand flere positive eksempler på dygtige forretningsfolk i Silkeborgs bilverden.

Et par af dem gjorde et særligt indtryk på ham.

- Jørgen Helle var en gudsbenådet handelsmand. Han forstod kunderne, og han tabte aldrig en kunde. Per Sand-Jensen var nok den, som jeg fik allerstørst respekt for. Han havde en tæft, som alle bilfolk drømmer om. Han kunne lugte, når tingene skete. Det kunne være oliekrise eller kartoffelkur, og så sadlede Per Sand-Jensen. På kort tid fik han opbygget Danmarks største motorcykelforretning, da der blev oliekrise, og folk ikke længere ville køre i de store biler. Senere begyndte han at importere dyre biler som Porsche og Mercedes, og man tænkte: Hvad har han gang i. Men det var det rigtige at gøre, viste det sig, forklarer Erik Lauritsen.

Silkeborgs bilhandlere bakkede flot om det fælles markedsføringskoncept med fælles, landsdækkende avismarkedsføring. Privatfoto
Garantiforeningen opstod som en udløber af Bilernes By-foreningen, og her er der den første bestyrelse samlet: Fra venstre Bernt Krogsgaard, Tage Svendsen, Holger Helle, Steen Høholt og Per B. Christensen. Privatfoto