Ja, vi bør gentænke den kollektive trafik

Udgivet:22. september 2022, 12.00

Læsetid:2 minutter

Foto: Jakob Stigsen Andersen

Af Jakob Skovenborg. Baggesensvej 2 Silkeborg

TRANSPORT Her til morgen kører jeg til arbejde ad Drewsensvej. Jeg når lige akkurat hen til udkørslen for de blå og gule busser, hvor der holder fem af de store tomme busser, der skal ud førend alle vi andre kan komme til.

Nu skal det ikke handle om min irritation over at blive forsinket af nogle elefanter, der skal klunte sig ud i trafikke foran mig. Den skal handle om Hans Krabbes leder fra i tirsdags. Der må tænkes nyt i den kollektive trafik.

Jeg mindes at have skrevet det samme for flere år siden her i avisen. Næsten ordret hvad Hans Krabbe skriver. Lige meget med det - det vigtigste er, at der bliver åbnet for den debat. Tiden er løbet fra de tunge elefanter, som vi alle sammen skal give plads til i trafikken, fordi det er »åh så vigtigt«, at de holder busplanen for de få personer, der skal med bussen.

De få personer skal have muligheden for at blive transporteret. Ingen diskussion om det. Med med nutidens teknologi kan der laves smarte systemer, der kan transportere folk »on demand«. Uber blev hurtigt skudt ned i Danmark til fordel for et rigidt og ikke fungerende taxi-system, der er upålideligt og som du ikke kan basere dig på. Når du bestiller en taxi ved du aldrig, hvornår den kommer eller om den kommer.

Vi kunne sikkert i samarbejde med Uber lave et system hvor folk - som for eksempel unge studerende eller ældre borgere - kunne bestille transport mod at det offentlige betalte en del af udgiften.

Det ville give et ekstremt fleksibelt system, som tilgodeser transportbehovet og giver mulighed for en ekstra indtjening for mange ældre borgere, der kunne supplere deres pension mod at køre lidt for Uber.

Det ville helt sikkert kunne laves væsentlig billigere end den udgift vi har til de tunge blå og gule elefanter, der i dag belaster vores veje.

I tillæg vil vi kunne reducere den kollektive transports CO2-udledning.

Tak for et godt indspark fra Hans Krabbe.

Indlæser debat