Motorbåde og sprit: Der er ingen problemer

Udgivet:02. juli 2022, 08.00

Læsetid:1 minut

Af Ole L. Lund. Åhavevej 7 Silkeborg

SEJLADS Så starter bannerføreren Rune Kristensen næste trin i kampen mod motorbådene og deres ejere.

Denne gang er det så det »store problem« med spritsejlads på søerne. Man kan godt få det indtryk, at de fleste motorbåde, der sejler rundt føres af en bimlende fuld og lettere alkoholiseret kaptajn bag roret. Når man så tænker over den enorme mængde motorbåde, der stort set fylder alle søerne, i hvert fald ifølge Rune Kristensen, så er det påfaldende, hvor få ulykker der er sket som følge af sprit.

Jeg har sejlet rundt på søerne siden drengeårene og aldrig oplevet andet end en spritulykke, og den var forårsaget af en speedbåd. Det største uheld med en motorbåd og en lettere overrislet kaptajn jeg har set, var en kaptajn der faldt i vandet ved landgang. Speedbådene har grænser for promiller, det giver også bedre mening, da de kan sejles med højere fart, selv om højeste tilladte fart er 8 knob, mens motorbådene kun skal kunne føres betryggende uden promillegrænse. Nu er det jo også meget begrænset hvor stærkt de fleste motorbåde sejler og kan sejle, så faren er næppe stor. Specielt når man ser store skibe på mange 100 tons sejle rundt med en fuld kaptajn på broen - her giver det mening i at indføre en promillegrænse, da der for alvor kan laves alvorlige ulykker.

Lad nu være med at gøre noget til et problem, der ikke er der, spilde en hel masse juristers tid og samfundets penge, de kan bruges bedre hvor der er et behov.

Indlæser debat