Er bybusserne under afvikling?

Udgivet:09. november 2021, 13.21

Læsetid:2 minutter

Foto: Jakob Stigsen Andersen

Af Frank Balleby. Hvinningdalvej Silkeborg

BUSSER Det er med stor bekymring, at jeg ser udviklingen af servicen af bybusserne i Silkeborg kommune, både set fra passagernes og chaufførernes side.

Passagererne får en dårlig service af Silkeborg kommune; der er færre afgange på stort set alle linjer. Chaufførernes køreplan er simpelthen alt for stram, er dårligt skruet sammen og passer ikke til trafikken i Silkeborg kommune.

Når en rutes køretid beregnes, tages der ikke hensyn til af- og pålæsning af passagerer, samt stop ved lyssignaler og trafikpropper. Det medfører, at busserne kommer for sent ind til næste tur, hvilket går ud over passagererne. og læg dertil at der for chaufføren ikke er noget ophold mellem turene.

Til og med er det bekymrende, at vi har en lokalpolitiker ved navn Hans Okholm, som ovenikøbet er næstformand i Midttrafik, som stille og roligt er ved at afvikle bybusserne i Silkeborg kommune, som en konsekvens af letbanen i Aarhus’ underskud på et sted mellem 90-100 millioner kroner. Han mener ikke, at der er passagerer nok til bybussernes drift. Han siger, at busserne ofte kører halvtomme rundt. Nu hænger det altså sådan sammen, at selv om man kører tom ud fra Trafikterminalen eller Godthåbsvej, er der stadig folk, der stiger på ude på selve ruten. Det vil faktisk svare til, hvis jeg sagde, at der aldrig var nogen, der benyttede kommunens kantine, fordi der ikke sidder så mange mennesker i den hele tiden, at den så skal lukke.

Denne afvikling af bybusserne, minder om dengang natbusserne blev sparet væk, på grund af at man også dengang mente, at der var for få kunder i butikken. Jeg har mange gange kørt de natbusser, som blev flittigt brugt af unge mennesker i Silkeborg, så det er simpelt hen løgn.

Jeg håber, at borgerne i Silkeborg kommune vælger at sætte deres kryds ud for en anden end institutionen Hans Okholm.

Mere fra temaet

Se flere

Mest læste

Debat

Se flere

Mest læste på Midtjyllands Avis

Seneste nyt

Se flere