Debat: Skolestrukturarbejdet er røget i coronakarantæne - så hvad nu?

8. april 2020, 13.28

SKOLEPLANERNE I øjeblikket sidder mange af os hjemme og jonglerer job, hjemmeskole og mange tanker om fremtiden. I Stjær handler en del af fremtidstankerne om hvilken skole, byen kommer til at have i fremtiden. Det gør det også i Herskind, omkring Veng, i Bjedstrup, Hylke og mange andre steder i kommunen, hvor politikernes arbejde med at skabe en bedre skole i Skanderborg Kommune pludselig er blevet et spørgsmål om lokalsamfundenes udvikling og - på længere sigt - overlevelse.

En tredjedel af Skanderborgs borgere bor på landet! Og vi har bevidst tilvalgt aktive lokalsamfund, som skaber nærhed, fællesskab og gode mødesteder - og her er vores skoler uundværlige. Ikke kun for os, men faktisk også for Skanderborg Kommune eftersom de sikrer, at bosætningen i kommunen ikke kun sker omkring de større byer. Uden aktive lokalsamfund vil de byer, som i forvejen oplever eller forventer at opleve kapacitetsproblemer på dagtilbuds- og skoleområdet blot få det problem forstærket yderligere.

Vi er klar til at løfte i landsbyerne. Vi er klar til at åbne vores skoler og tilbyde kommunen flere pladser, højere kvalitet og generelt sikre, at de tilflyttere, der får øje på Skanderborg Kommune som mulig hjemkommune ikke kun kigger på Skanderborg, Ry eller Hørning, men også kan se mulighederne i Stjær, Søballe, Haarby, Veng, Bjedstrup eller en anden af de 42 landsbyer, der findes i kommunen.

Vi sender gerne input til udvalgets arbejde i denne periode, hvor fysisk dialog ikke er muligt - faktisk har vi i Stjær arbejdet i noget tid på en rapport, som belyser forskellige scenarier og deres indvirkning på økonomi, lokalsamfundet og ikke mindst eleverne. Den ser vi frem til at dele med politikerne, men i mellemtiden, er det nok sundt for alle at overveje, hvilken kommune vi ønsker på den anden side af corona.

Fra Stjær ønsker vi en kommune, der skaber liv på tværs af by og land; en kommune, der har et alsidigt skoletilbud; en kommune, der tør lytte til borgerne og landsbyerne, når de ønsker at være en del af løsningen - også på skoleområdet!