Silkeborg er stadig kendt som Bilernes By

I velmagtsdagene var foreningen »Silkeborg - Bilernes By« oppe på næsten 30 medlemmer. I dag er tallet under ti, men formand Henrik Thomsen er optimist og fastslår, at foreningen stadig har sin berettigelse

Udgivet:01. december 2020, 15.08

Læsetid:4 minutter

- Vi er nødt til at stå sammen i bilbranchen i Silkeborg, for den udefrakommende konkurrence har aldrig være større. Det er en aggressiv verden, og i den situation er det rigtig godt, at vi er gode venner og gode kolleger i Silkeborgs bilforretninger, siger Henrik Thomsen, formand for foreningen Silkeborg - Bilernes By.

3 år siden

Den runde fødselsdag nærmer sig.

I 2022 er det 50 år siden, at lokale bilforhandlere med dannelse af »Garantiforeningen Silkeborg Bilernes By« udråbte Silkeborg til Danmarks bilby nummer et.

Nye generationer af bilkøbere er kommet til løbende siden foreningsstarten i 1972, men historien om Silkeborg som Bilernes By, ja, den holder stadig ifølge formand Henrik Thomsen.

- Når vi får kunder i vores bilhuse, så oplever vi alle kommentarerne om Bilernes By. Og når jeg kommer rundt i landet, så oplever jeg, at folk ved, at Silkeborg er Bilernes By. Det er stadig et slogan, der fanger og er kendt, fastslår Henrik Thomsen, direktør og indehaver i Globus Biler på Navervej.

- Der er en grund til, at så mange bilforretninger starter op i byen. Det gør de fordi, vi er kendt som Bilernes By og derfor tiltrækker mange købere. Mange kommenterer på Bilernes By-sloganet, når de kommer her i min butik, og det samme gælder i de andre bilforretninger - også de forretninger, der ikke er medlem i vores forening. Alle kender historien. Silkeborg er bare kendt som Bilernes By, siger Henrik Thomsen, der har været formand i foreningen siden 2014.

Syv medlemmer

Udover Globus Biler er der i dag yderligere seks medlemmer. Ole Winther og Globus Biler er de to forhandlerhuse, og derudover er fem brugtvognsforretninger med: Jens Fisker, Verner Mortensen, Autoforum, Løvborg Biler og Ramsdal Biler.

Formålet er fortsat at sikre kunderne kvalitet og tryghed ved bilhandlen - samt markedsføring af brandet.

Henrik Thomsen håber og tror på, at medlemsskaren igen vil vokse. Forklaringen på den aktuelle nedgang, vurderer han, skal blandt andet findes i, at mange bilhuse i dag råder over mere end et bilmærker - altså er der med tiden blevet færre forhandlerhuse.

- Selv om vi er en lille flok i foreningen, så har vi vores brand i ryggen: Bilernes By. Mange tror stadig, at det er alle byens bilhandlere, der er med i foreningen. Årsagerne er forskellige til at ikke at være medlem. I bestyrelsen arbejder vi derfor lige nu på en ny forretningsmodel for medlemskab, et mere attraktivt medlemskab for byens bilforretninger. Planen bliver præsenteret, når vi igen kan mødes, siger Henrik Thomsen.

Han oplever, at sammenholdet fortsat er til stede, selv om man er langt fra den sammenslutning på 28 forretninger, der var engang.

- Vi har stor tiltro til, at vi bliver væsentligt flere medlemmer i løbet af 2021. Der findes stadig et stærkt sammenhold mellem Silkeborgs brede kreds af forhandlere og brugtvognsforretninger, og vi vil gerne styrke det sammenhold yderligere, så vi bliver flere om at styrke vores brand, siger Henrik Thomsen.

Vigtigt for Silkeborg som by

Den erfarne bilhandler påpeger, at Bilernes By-brandet er vigtigt også for Silkeborg som by. Og han synes, at det vil være synd og skam, hvis resten af Danmark skulle gå hen og glemme, hvem der er Bilernes By.

- Vi skal være opmærksomme på nye generationer. Den ældre generation husker det nok lidt bedre end de nyere generationer. For 20 år siden brugte vi jo mange, mange flere penge på markedsføring, og kunderne kom kørende til Silkeborg med Jyllands-Posten under armen, siger Henrik Thomsen.

- Så gik de rundt fra den ene bilforretning til den anden. I dag er det anderledes, men Bilernes By er stadig et godt vartegn. Men spørger du en teenager i Herlev, der kigger efter bil på Bilbasen eller andre steder på nettet, ja, så er det ikke sikkert, at han kender historien. Derfor er det vigtigt at stå sammen om ikke at smide vores brand på gulvet.

Aktuelt her og nu kigger Henrik Thomsen tilbage på et 2020 præget af et par store rutsjeture på grund af corona.

- I marts, da Danmark lukkede ned, gik bilbranchen i Silkeborg i chok som resten af Danmark - hvad ender det her med? Det kostede penge for mange af os, men mange steder har vi også indhentet meget af det tabte. I maj-juni da tingene åbnede igen, oplevede vi nemlig en regulær ketchupeffekt. Her hos os og i resten af byen har vi aldrig før løbet så stærkt. Vi solgte alt fra alle hylder og kunne slet ikke skaffe biler nok. Det var vildt, og det, jeg hører fra kollegerne, er, at langt størstedelen er kommet godt gennem coronakrisen, siger Henrik Thomsen.