En måned uden skærme: Lærer til forældre - prøv det!

Lærer Anette Søndergaard kan se, at små drenge har svært ved at holde fokus i skolen og er overrasket over, hvordan en skærmfri periode har forvandlet en af hendes elever

10. maj 2019, 14.47

Med 32 års lærererfaring i bagagen kan Anette Søndergaard konstatere, at mange af nutidens børn ikke har så gode sociale færdigheder som tidligere, og at de mister læring og ikke får det med fra skolen, som de skal, fordi de ikke kan holde fokus og koncentrere sig. Hun ved om nogen, hvad det kræver at lære, for hun skrev i 2014 fagbogen »Klar til at lære«. - Siden dengang er der sket meget, og Magnus og hans kammerater er vel også den første årgang, der er opflasket med en ipad, siger hun med henvisning til, at mange kommuner flere steder i landet for nogle år siden udstyrede børnehaver og sågar vuggestuer med Ipads og smartphones som et værktøj til støtte børnenes sociale, sproglige og faglige udvikling.

Anette Søndergaard fra Silkeborg har 32 års erfaring som lærer og er slet ikke i tvivl om, at computerspil i timevis hver dag ikke gør noget godt for skolebørn og deres evne til at lære.

Alligevel er det kommet bag på hende, hvor stor effekt det har haft på en elev i hendes 2. klasse på Mølleskolen i Ry at blive skærmfri.

- Magnus er fuldstændigt forandret. Du tror simpelthen ikke, at det er det samme barn som før, siger hun.

Det var Anette Søndergaard, som under en skole/hjem-samtale i starten af april foreslog drengens fraskilte forældre at forsøge sig med en skærmfri periode. Resultaterne er mere mærkbare og er kommet langt hurtigere, end den erfarne lærer i sin vildeste fantasi havde forestillet sig:

- Magnus er fagligt en dygtig dreng, men han blev nemt frustreret og var hurtig til at sige: »Det er for svært. Det kan jeg ikke finde ud af«, og når han var i det humør, vidste jeg, at jeg ikke havde mange minutter til at forklare ham noget, inden han smed det hele fra sig.

- Nu er han en helt anden. Han kan arbejde koncentreret og tålmodigt en hel skoledag. I starten tænkte jeg: »Hvad sker der her?«, og også nogle af hans klassekammerater har lagt mærke til, at han har ændret sig. Han er bare så rolig og rar og har det så meget bedre og ikke al den irritation og uro i kroppen, som han havde før, forklarer Anette Søndergaard.

Nutidens børn er rastløse...