Leder: Snydt midt i sorgen

13. januar 2021, 12.33

Foto: Martin Ballund

Kynisk.

Så kynisk, at det kan være svært at tro om en knægt på bare 16 år: at han er med til at lokke penge ud af mennesker, der netop har mistet deres ægtefælle.

Men sådan er virkeligheden.

74-årige Lis Liin fra Bjerringbro er en af mere end 40, der blev ringet op af blandt andre den 16-årige.

Lis Liin blev af en venlig og veltalende ung mand fra Gudenådalens Bedemandsforretning informeret om, at der var sket en fejl i den faktura, forretningen havde sendt ud i forbindelse med hendes mands død en måned før.

Så hun skulle blot indbetale et nyt beløb til en ny konto.

Heldigvis havde Lis Liins bank allerede betalt fakturaen fra begravelsesforretningen, så hun blev ikke snydt.

For snyd var det. Den venlige unge mand var ikke fra Gudenådalens Begravelsesforretning, men var en regulær, kynisk snydepels.

Og havde han og hans kammerater ikke held med deres forehavende hos Lis Liin, så havde de det flere andre steder rundt om. Sagen ved Københavns politi drejer sig om 40 anmeldelser og snyd af mennesker med dødsfald af pårørende. Værdi af bedraget: tæt på 1,5 millioner kroner.

Det er så groft, at der ikke er ord for det.

Hvordan det har kunnet foregå, vil politiet endnu ikke fortælle, ligesom politiet heller ikke oplyser, hvor mange der har været med til at svindle enker, enkemænd og andre pårørende.

Vi kan kun gætte på, hvordan det er lykkedes at få fat i de pårørendes telefonnumre og eventuelt andre oplysninger. Men man kan genere andre mennesker meget ved hjælp af internettet.

Hele tiden hører vi om nye metoder til at lokke penge eller personlige oplysninger ud af godtroende mennesker på. Metoder som falske mails, falske opkald og falske hjemmesider.

Vi skal hjælpe hinanden med ikke at blive snydt. På spil er en af de kerneværdier, det danske samfund er verdenskendt for, nemlig den massive tillid til andre mennesker.

Den blev brudt i Lis Liins tilfælde. Hun er nu blevet mere påpasselig. Hun tager ikke længere telefonen, hvis hun ikke kender nummeret. Hun låser sin dør, og hun er varsom med at lukke mennesker ind.

Gudenådalens Begravelsesforretning sender i dag advarsler ud til pårørende, så de ikke bliver snydt af kyniske bedragere. Heldigvis for det.

Mennesker i en i forvejen sårbar position skal ikke rammes unødigt.