Ja, vi er corona-studenter

Udgivet:11. januar 2022, 11.44

Læsetid:3 minutter

Af Kristian Ryberg Nielsen. Kjellerupvej Rødkærsbro. »Frustreret og ambitionsfuld gymnasieelev på Viborg Katedralskole«

GYMNASIET Mit navn er Kristian Ryberg Nielsen, og jeg er 18 år gammel. Jeg går på Viborg Katedralskole på mit tredje og dermed sidste år. Med andre ord: jeg bliver student til sommer. Som elev på tredje årgang har jeg og resten af min årgang været mildest talt begravet i corona-restriktioner. Derfor skal vi have lov til at gå til en eksamen på en anden og begrænset måde.

Jeg har til dags dato fået frataget op imod 153 fysiske undervisningsdage, hvor jeg har misset de bedst mulige undervisningskår. I disse 153 undervisningsdage har jeg siddet derhjemme, kæmpet med elektronikken, kæmpet med et afsavn i forhold til venner og familie, kæmpet med min egen psyke, samtidig med at jeg skulle kæmpe kampen som elev i gymnasiet anno 2022, hvor karaktererne fylder mere end nogensinde før
Kristian Ryberg Nielsen

Jeg har ondt af, at vores dygtige og tilsyneladende meget problemløsende og omstillingsparate lærere, der hele tiden har skullet være klar til at omlægge deres fysiske og nærværende undervisning til fjernundervisning, hvor man i en mindre grad kan have fokus på den komplekse og hele elev eller hvilken forståelse af den modtagede undervisning, vedkommende har. For nej! Det er ikke op til den enkelte elev at få det maksimale ud af fjernundervisning. Det er op til eleven at prøve at følge med. Det er op til eleven at sørge for ikke at gå psykisk ned på grund af isolation og distancering fra samvær, nærvær og andre sociale behov.

Jeg har til dags dato fået frataget op imod 153 fysiske undervisningsdage, hvor jeg har misset de bedst mulige undervisningskår. I disse 153 undervisningsdage har jeg siddet derhjemme, kæmpet med elektronikken, kæmpet med et afsavn i forhold til venner og familie, kæmpet med min egen psyke, samtidig med at jeg skulle kæmpe kampen som elev i gymnasiet anno 2022, hvor karaktererne fylder mere end nogensinde før. Hvor konkurrencesamfundet har overvundet den enkeltes elevs lyst til læring gennem egen fri vilje og uden pres og stress fra et karakterfikseret system. I et system, hvor unge bliver diagnosticeret med psykiske lidelser som aldrig før.

Hvis fru Pernille Rosenkrantz-Theil tror, at en »normal« eksamination af studenter til sommer 2022 ikke vil påvirke eleverne psyke, så har vi vel og mærke at gøre med en minister, der negligerer en af samfundets største problematikker: unges trivsel. Som mildest talt ikke vil indse problemet i sin og regeringens proportionsløse beslutning om ikke at acceptere studenter årgang 2022 som corona-studenter og konsekvensen af dette. For hvis de to forgangne årgange anses som corona-årgange, så må min årgang med over 300% flere fjernundervisningsmoduler i den grad også være en corona-årgang. Det er simpel logik.

Student fra årgang 2021/2022: 153 undervisningsdage misset

Student fra årgang 2020/2021: 133 undervisningsdage misset

Student fra årgang 2019/2020: 37 undervisningsdage misset

Derfor foreslår jeg nu én til én den samme eksamensændring, som regeringen vedtog d. 5. februar 2021 for sidste års dimitterende corona-studenter. For vi skal også anses som corona-studenter:

På de gymnasiale uddannelser skal elever i 1. og 2.g til en prøve, mens elever i 1.hf skal til to prøver. I 3.g og på 2.hf skal eleverne til fire prøver. Normalt skal elever i henholdsvis 3.g og 2.hf til henholdsvis typisk cirka syv og otte-ni prøver.

Og til de læsere og opponenter, der stigmatiserer min årgang som en curling-årgang. Dette handler ikke om at tage let på eller komme let til tingene og vores skolegang! Dette skyldes, at vi kæmper en kamp for at komme ud af dårlig psyke på grund af det ekstra pres, som corona og fjernundervisningen har medført. Ingen ønsker at snyde sig til en højere karakter. Men ABSOLUT ingen ønsker at få en dårligere karakter pga. en pandemi og en uforstående regering, der har givet os unge en endnu tungere skoletaske på skulderen hver evig eneste dag, når vi går vores daglige gang på vores gymnasium.

Dette handler om at få noget proportion i tingene, fru Pernille Rosenkrantz-Theil.

Du er vores minister!

Du bærer ansvaret for os!

Jeg ønsker en fair afslutning til alle mine med-studerende til sommer 2022.