Ny jernbane til Aarhus er en gevinst

3. august 2021, 11.45

TOG Nu er det så ganske vist. Et stort forlig før sommerferien om infrastruktur i Danmark indeholder en ny jernbane fra Silkeborg til Aarhus.

Det er et bredt politisk forlig, som jo forpligtiger alle til at gennemføre det aftalte, og det er den største garanti for, at der sker noget. Det sker så ikke lige her i de første par år. Der skal en lang, nødvendig og konstruktiv åben planlægning til for at finde den bedste løsning. De ideer, der er på bordet, er fra 2016. Der skal laves helt nye planer.

Ud fra min og SF’s lokale dagsorden, skal toget stoppe i Sejs, der skal en underføring til ved Lynggårdsvej i Sejs og viadukten på Julsøvej før Linå Vesterskov skal opgraderes til en langt bedre løsning end i dag.

At det så er lykkedes ved fælles politisk hjælp og et lokalt engagement samtidig at få sat midler af til at føre jernbanen under Frederiksberggade, er godt og simpelthen en spændende opgave at få håndteret over de kommende år. Når jeg læser på sommerens kommentarer vedrrørende den nye jernbane, går det lige fra overflødigt til rigtig godt. Og selvfølgelig gør de det. Ikke mange har interesseret sig for fremtidens trafikale løsninger. Men det har både regionens udvalg for Regional udvikling, Letbanerådet, Aarhus Kommune, Midttrafik og Silkeborg Kommune selvfølgelig arbejdet med. Altså hvordan udvikler trafikken sig, når vi kommer til 2030 og 2035.

Det korte svar er: Hvis trafiktætheden på vejene bliver ved med at stige i samme takt som nu, så bliver det rigtigt svært omkring motorveje og indfaldsveje til Aarhus på bestemte tider af døgnet. Man kan faktisk i visse scenarier tale om, at trafikken brænder sammen eller kommer til at ligne situationen omkring København og forstæderne der.

Det samme vil ske omkring Silkeborg. Dog er vi begunstiget af en motorvej med 6 afkørsler, som gør det nemmere, og Silkeborg investerer i vejanlæg, som på kort sigt kan virke overflødige, men som på lang sigt er nødvendige. Ser vi ud i fremtiden, bliver der og er der behov for et alternativ til bilismen i pendlingen mellem Aarhus og Silkeborg/ Herning, så derfor har alle parter, der beskæftiger sig med fremtidig trafik, anbefalet en ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus.

Og bare som supplement - forslaget er indarbejdet i Silkeborg Kommunes kommuneplan og var også med i den forrige. Så alle gode forvaltningskræfter har arbejdet med denne fremtidige løsning. SF var så bare dem, der tog initiativet til at gennemføre det, og det er så absolut tilfredsstillende, at det er hele Folketinget, der står bag forliget.

Nu kommer der så en åben proces for vurdering af fordele og ulemper ved forskellige tracerer. Vi vil gøre, hvad vi kan for at få en så åben og involverende proces som muligt. Det glæder vi os til og venter på udspil fra Christiansborg.

Læs også
Lindberg snubler i sin egen argumentation
Læs også
De mange milliarder til jernbaner og veje
Læs også
Jernbane - dialog om medaljens bagside

Indlæser debat...