Vi skal kæmpe for den kollektive trafik

Udgivet:24. november 2022, 11.14

Læsetid:2 minutter

Af Bent B Graversen (V) og Henrik Qvist (EL). Henholdsvis formand og næstformand for udvalg for regional udvikling i Region Midtjylland

BUSSER Der skal spares millioner på busdriften i både den kommunale og den regionale kollektive trafik. Men vi skal gøre det klogt. Derfor arbejder vi i regionsrådets udvalg for regional udvikling for så vidt muligt at undgå at lukke hele busruter. I stedet kommer vi primært til at fjerne de busafgange, som har meget få passagerer samt ture, der kører på tidspunkter, hvor de færreste skal til eller fra job og uddannelse.

Det betyder ikke, at der ikke er tale om en forringelse af serviceniveauet. Det erkender vi. Mange passagerer kommer til at mærke, at der vil være færre busture fra køreplansskiftet i sommeren 2023. Faktum er bare, at økonomien lige nu ikke hænger sammen. Derfor skal vi skære.

Inflation, energikrise og krig rammer os alle sammen. Det har også ramt busserne. Regionen bruger faktisk flere penge end nogensinde på kollektiv trafik. Men vi får mindre og mindre for de penge. Oven i det er alt for mange sæder i busserne tomme.

Men i den situation er det afgørende for os, at vi ikke bare smider busserne på møddingen.

Muligheden for at kunne bevæge sig mellem byerne og komme frem og tilbage fra job og uddannelse uden at skulle køre i egen bil er vigtig. Både for at kunne leve et godt liv i Region Midtjylland og for den grønne omstilling.

Vi ved også, at der er et ønske om kollektive trafikløsninger, som kan konkurrere med bilen på pris og tidsforbrug.

Det var noget af det, vi fik med fra de mange vi talte med ved de udendørs dialogmøder i Aarhus, Viborg og Holstebro, som regionen gennemførte i oktober og det tilhørende spørgeskema på regionens hjemmeside.

Derfor handler det ikke om, at busdrift skal give overskud. Men det skal altså give mening. Vi skal væk fra, at store busser hver dag kører lange ture med kun to, tre eller fire passagerer. Vi skal turde tænke nyt. Men først og fremmest, så skal vi altså have en økonomi i balance.

Præcis hvor meget, vi kommer til at skære i køreplanen - og præcis hvor, det bliver vi først for alvor klogere på i løbet af december. I disse uger holder vi møder mellem regionen og kommunerne. Det gør vi, fordi den kollektive trafik er en fælles opgave, og for at sikre os, at vi kender de lokale forhold til bunds, når vi skal vedtage rutetilpasningerne.

Det er ikke nogen sjov opgave. Men det er en nødvendig opgave. De kommende år kommer vi helt sikkert til at gentænke mobilitet og kollektiv transport i hele regionen. Vi vil kæmpe for, at det kan ske på baggrund af et fortsat stærkt rutenet.

Godt nok med færre afgange end i dag, men hvor busserne til gengæld bliver brugt.

Indlæser debat