Outdoorhovedstaden skal også være cyklernes hovedstad

Udgivet:11. maj 2022, 12.53

Læsetid:2 minutter

Foto: Martin Ballund

Af Bjarne Petersen Formand for Cyklistforbundet i Silkeborg

CYKLER Silkeborg har lige fejret fem års fødselsdag som Danmarks outdoorhovedstad. Der er grund til at kippe med flaget og råbe hurra.

Vi kan være stolte af, at vi bor så smukt, som vi gør, og at vi også bruger naturen med MTB-spor, vandrestier, klatretræer og alt det. Folk, som vil nyde tilværelsen og motionere i det grønne, strømmer til.

Men skal Danmarks outdoorhovedstad kun være noget, der foregår ude i naturen? Hvilket aftryk ønsker vi, at vores sunde, grønne outdoor-image skal sætte på den måde, vi indretter byen på, f.eks. på byens infrastruktur. Gågadernes forskønnelse og Søndertorv er gode eksempler på, at det godt kan lade sig gøre at flytte outdoor-livet ind i byen. Stor ros til den udvikling.

Når det gælder den trafikale infrastruktur, kan vi dog gøre meget mere. Flere og større biler giver os problemer med trængsel. Byen har forsøgt at løse det med meget dyre løsninger, først Nordskovvej og nu det store Viborg-kryds.

Givetvis nødvendige anlæg, hvis man synes, at vi bare skal tilpasse os og acceptere den trafikale udvikling i stedet for at vende den i en mere bæredygtig retning. Som en klog mand har sagt, så svarer det at løse trængselsproblemer ved at bygge nye veje til at spænde livremmen en tak ud, når man er blevet for tyk. Det løser problemet for en stund, og så vender det tilbage. Vejene sander til.

Cyklistforbundet i Silkeborg har for et par år siden lanceret en plan, hvor man med cykelgader i Midt og Sydbyen, vender det trafikale hierarki om, så man her tager udgangspunkt i de gåendes og de cyklendes behov. Bilerne skal selvfølgelig være der, men med et tydeligt og grønt outdoor-design kan vi skabe en by, hvor outdoor ikke bare er noget ude i skoven, men også inde i byen.

Silkeborg Kommune har som erklæret mål at få flere til at vælge cyklen. For sundhedens, klimaets og fremkommelighedens skyld.

Der er samtidig en stor økonomisk gevinst ved, da samfundet for hver cyklende kilometer sparer 8 kroner.

En forholdsvis ny undersøgelse viser, at hvis man laver flere og bedre cykelstier, helst i eget spor - altså hvor cyklerne føres ad grønne og sikre ruter, helt af sig selv får flere til at cykle.

Og det passer jo som fod i hose til byens image som outdoor hovedstad.

Indlæser debat