Silkeborg-direktør i spidsen for Danmarks bedste arbejdsplads

Sparekassen Kronjylland er Danmarks bedste arbejdsplads ifølge analyse- og konsulentvirksomheden Great Place to Work. Bag kåringen ligger en langsigtet strategi med fokus på ikke mindst medarbejdertilfredshed

13. november 2019, 07.45

Sparekassen Kronjyllands administrerende direktør Klaus Skjødt, der bor i Sejs-Svejbæk, kan nu både glæde sig over at have Danmarks mest tilfredse kunder og stå i spidsen for Danmarks bedste arbejdsplads.

RANDERS Hovedsædet ligger i Randers, men de 50 afdelinger, som betjener Sparekassen Kronjyllands mere end 165.000 kunder, er i dag fordelt udover det meste af landet. Der er nemlig sket meget, siden sparekassen blev etableret for 190 år siden. Men en ting er ikke ændret, Sparekassen Kronjylland er også i dag selvejende, og det er helt centralt for dens succes, forklarer adm. direktør Klaus Skjødt, der bor i Sejs-Svejbæk.

- Som selvejende institution kan vi tænke langsigtet på en helt anden måde end eksempelvis de aktionærejede banker, der hvert kvartal skal stå til regnskab overfor både analytikere og aktionærer. Vores mål er at skabe en stærkere sparekasse på flere års sigte. Det gør vi i en balance mellem kunder, medarbejdere, sparekassen og samfundet, siger han.

Da der i 2016 blev vedtaget en ny tre-årig strategi, var der derfor også fokus på netop de fire interessenter. Eksempelvis var det målet at skabe Danmarks mest tilfredse kunder og samtidig øge den i forvejen høje tilfredshed hos de cirka 700 medarbejdere. For nogle uger siden kunne analysebureauet EPSI så afsløre, at Sparekassen Kronjylland nu har Danmarks mest tilfredse kunder på både privat og erhverv.

- Det kunne ikke lade sig gøre uden tilfredse medarbejdere. Der er ganske enkelt en meget tæt sammenhæng mellem de to ting, og det er faktisk også det, som kåringen fra Great Place to Work er med til at understrege. Tilfredse medarbejdere er helt centrale for at skabe tilfredse kunder. Ikke mindst når man som os fokuserer rigtig meget på relationer mellem mennesker. Det gælder både mellem medarbejdere og mellem medarbejdere og kunder, fortæller Klaus Skjødt.