Bil

Nyt kinesisk bilmærke satser stort på Danmark: Får forhandlere over hele landet

Som perler på en snor

Læsetid:4 minutter

BYD har en bred vifte af nye modeller, og mange er på vej mod Danmark. Foto: BYD

Af Jens Overgaard
redaktion@m-jylland.dk

Nic. Christiansen Gruppen med et landsdækkende net af forhandlere bliver ny dansk importør af personvognsdelen for de kinesiske BYD-biler

Der er lagt op til en entre på den store klinge, når det kinesiske bilmærke BYD til efteråret indtager Danmark med en række nye elektriske personvogne.

Mærket er en af de største producenter i Kina og har indgået en aftale med Nic. Christiansen Gruppen, der i forvejen importerer blandt andet Hyundai og Jaguar/Land Rover, og som med Terminalen-kæden har en række forhandlere fordelt ud over Danmark.

Helt efter samme mønster som en række andre nye bilproducenter herhjemme, åbner BYD en flagship store i København, mens der altså bliver en række afdelinger med salg og service landet over, tæt på de kommende kunder.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Den store BYD Tang EV har fået godt fat i Norge. Den kommer nu til Danmark. Foto: BYD

BYD’s personvogne har allerede gjort deres indtog i Norge, hvor en stor SUV kaldet Tang EV, sælger godt. Den danske importør holder fortsat kortene tæt til kroppen omkring de nærmere detaljer med forhandlere og modeller. Såvel Tang som A23, der en model i samme klasse som VW ID.3, kan dog meget vel blive de første modeller, mens flere følger.

BYD Tang, som er firehjulstrukket, har et batteri på 86,4 kWh og elmotor, som yder cirka 500 hk.

Rækkevidden er 400 kilometer. Den noget mindre A23 kender vi ikke detaljerne for.

- Det er rigtig fine biler, som er bygget til europæerne. Når de første modeller er lanceret, følger flere som perler på en snor, siger pressechef Annegrethe Skovby for Hyundai Danmark, der forventer pænt med leverancer.

Der er flere årsager, at man nu udvider med netop BYD.

- Vi er altid på udkig efter nye mærker, og BYD passer godt til vores forhandlernet. Det tiltaler os, at det her er en ren elbilsudbyder, siger Annegrethe Skovby og fortsætter:

- Vi har store forventninger, netop fordi deres program passer godt til danskerne og matcher det, som markedet efterspørger, siger pressechefen, som også mener, at bilerne vil være godt prissat.

- Priserne vil ligge på et niveau, hvor rigtig mange danske familier kan være med, siger hun.

Med aftalen er ringen sluttet, da Nic. Christiansen Gruppen allerede i 2007 bebudede, at man havde BYD, som dengang var kendt for en af verdens første plug-in-hybrider, i stalden. Aftalen blev dog ikke til noget dengang. Men nu sker der altså noget 15 år efter.

BYD er også en af de helt store leverandører af elektriske bybusser til de større danske byer. Men det er gennem et tredje selskab.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Varevognen ETP3 importeres fortsat i Danmark af RSA. Foto: BYD

I Norge er det den store forhandlerkæde, RSA, som importører BYD. Det firma står for import af BYD’s varevogne herhjemme, hvor mærkets talsmand tidligere har fortalt, at man også skulle stå for BYD’s personbiler, men det blev altså Nic. Christiansen Gruppen, der får de mere favnende personbiler.

Annegrethe Skovby ønsker ikke at gå i detaljer omkring forløbet med RSA.

- Man har været inde og kigge på, at vi har mange detailbutikker og kan lave kanaler hele vejen igennem Det har vægtet meget, at vi har et forhandlernet, der er tæt på kunderne, siger hun.

Steffen Vilstrup, der er landechef for RSA i Danmark, bekræfter, at netop et net af forhandlere betyder meget ved især personbilerne.

- Det er dejligt for Nic. Christiansen Gruppen, at de har fået det, Så må vi se, hvad vi gør, siger Steffen Vilstrup.

Han peger på, at RSA også lancerer et nyt kinesisk herhjemme allerede i løbet af september. Det er et etableret bilmærke i Kina, som debuterer med en rummelig model.

BYD

Bag forkortelsen, BYD, finder vi navnet "Build Your Dreams".

Det er et af Kinas største privatejede firmaer. Aktiviteterne omfatter de fire industrier - biler, elektronik, energi- og jernbanetransport.

BYD producerer selv både batterier, mikrochips, batteristyringssystemer samt elmotoren.