Når historikerne får dramaet galt i halsen
Den populære tv-serie »The Crown« er kommet i modvind med den seneste sæson, da det ifølge kritiske røster er uklart, hvornår handlingen stemmer overens med historiebøgerne, og hvornår skaberne bag har sluppet fantasien løs. Det er dog langt fra første gang, en fiktionsserie har fået historikerne op af stolene. Men hvor går grænsen for den kunstneriske frihed, når det er virkeligheden, man skildrer gennem fiktionen?
17. januar 2021, 10.56
- Det er et kunstnerisk greb, hvor fiktionens bearbejdning af virkeligheden skrues sammen, så det bliver mere levende og spændende for seerne, siger lektor Helle Kannik Haastrup om fjerde sæson af »The Crown«, der er blevet beskyldt for at tage sig for mange kunstneriske friheder. Foto: Des Willie/Netflix
Af Kiri Kim Lassen Jensen
Brusende taftkjoler, tunge diademer og royale baller blandet med storpolitiske spørgsmål og interne intriger mellem personligheder, man ellers kun ser på siderne i glitrede ugeblade. Det kunne måske lyde som opskriften på en lettere antik sæbeopera, men der er tale om serien, der har vendt op ...
Læs denne artikel
- og alle andre på Midtjyllands Avis fra kun 1 krone
24 Timer
DIGITAL adgang i 24 Timer
Adgang til alle artikler i 24 timer
Digital
Fuld DIGITAL adgang
Adgang til alle artikler
Adgang til e-avisen
Adgang til e-avis arkivet
Adgang til Forum Søndag
Adgang til fordele hos Læserklubben
Har du allerede et abonnement? Log ind her
Ønsker du et andet abonnement? Se vores udvalg her
Fortæl dine venner om artiklen