Midtjyske Meninger: Elefanten i gågaden

2. juli 2020, 13.03

Foto: Martin Ballund

Du har sikkert lagt mærke til den.

Den trælse tendens i de danske provinsbyer, som Silkeborg også er ramt af.

Butiksdøden.

Og ja, der er blevet skrevet og talt meget om dette fænomen, og hvad der skal gøres for at undgå den.

Listen med de gode råd er LANG:

Der skal flere oplevelser ind i butikkerne. Det skal være sjovere at gå på shopping.

Der skal laves flotte webshops og smart digital markedsføring.

Der skal holdes happenings, åbent hus, foredrag, demonstrationsaftener etc.

Butiksfolket skal med andre ord, bare oppe sig og tilpasse sig de nye tider.

Men der er sjovt nok én ting, som aldrig nævnes og nærmest virker tabubelagt.

Som den berømte elefant i rummet.

Jeg taler selvfølgelig om HUSLEJEN.

De MANGE tusind kroner, som hver måned skal betales for at have et lille butikslokale på én af de attraktive adresser i gågaderne.

Huslejer som virker som et levn fra en svunden tid - dengang internettet var en pudsig hobby for datanørder og Zalando, Boozt, Wupti og Coolshop bare var mærkelige ord.

Men hvordan hænger dette fænomen sammen?

For loven om udbud og efterspørgsel er normalt dét, som styrer priserne på markedet: Stor efterspørgsel og et lille udbud får priserne til at stige - lav efterspørgsel og et stort udbud får priserne til at falde.

Desværre fejler denne mekanisme nogle gange. Typisk når der opstår monopol-status og få udbydere enevældigt kan diktere, hvad en vare eller ydelse skal koste, uden skelen til markedet eller efterspørgslen.

Og hvad har det så med vores gågader at gøre?

Jo, for hvis loven om udbud og efterspørgsel fungerede på markedet for butikslokaler i midtbyerne, så ville udlejerne hurtigt tilpasse huslejerne til dét niveau, som kunne hænge sammen for butiksindehaverne.

Der ville med andre ord IKKE være tomme og døde butikslokaler i de centrale gader.

I modsætning til nu, hvor lokaler står tomme i LANG tid, som grimme huller i et ellers fint tandsæt.

Og hvad er konsekvensen?

Det er spøgelsesagtige gågader, det er dårlig karma for de andre butikker og en negativ stemning, som når langt ud over handelslivet.

For det punkterer glæden ved at gå på shoppe-tur og mindsker lysten til at bruge byen som samlingspunkt og springbræt for sjove og hyggelige oplevelser.

Det suger kort sagt ilten ud af de gågader, som er livsnerven i enhver by - stor som lille.

Så hvis du kender en udlejer af butikslokaler, som har overset, at detailhandelen er presset og tjener langt mindre i dag end de gjorde for 10-20 år siden - så giv ham eller hende et klap på skulderen og fortæl, at vi ALLE har brug for et aktivt handelsliv, og at det er på høje tid, at justere huslejerne til nutiden.

For alternativet er langt værre, har større konsekvenser og et endnu grimmere navn:

Det hedder

BYDØD.

På forhånd

tak.