Midtjyllands Avis giver butikkerne et digitalt tjek

I samarbejde med Handel Silkeborg inviterer Mediehuset Midtjylland til workshop, hvor fokus bliver detailhandlens digitale møde med kunderne

Udgivet:13. maj 2022, 09.06

Læsetid:2 minutter

Mediehuset Midtjylland inviterer de lokale butikker og forretninger til digital workshop i Jysk Musikteater, men har faktisk hver måned små og mellemstore virksomheder i huset til en snak om øget digital markedsføring. - Mange har måske en oplevelse af, at vi blot er gode til markedsføring på print og radio, Men vi løser også opgaver i forbindelse med digital markedsføring og kampagner på de sociale medier, siger administrerende direktør Stinus Errboe.

Peter Bruvik-Hansen
Redaktør| bruvik@midtjyllandsavis.dk

SILKEBORG Oplevelser og nytænkning har i mange år været fokuspunkter for detailhandlen, og indehavere, butikschefer og personale ændrer derfor løbende de udstillinger og indtryk, som kunderne møder, når de træder ind i den fysiske butik. Det er således ikke unormalt, at en butik skifter udtryk eller ændrer indretning flere gange årligt. Hos nogle sågar hver måned.

Anderledes ser det ud, når man som kunde - eller potentiel kunde - besøger butikkens digitale platform. Hjemmesiden. Eller bruger internettet til at søge specifikke produkter.

- Det er tydeligt, at der er nogle butikker, der ikke har samme fokus på deres hjemmeside som deres fysiske butik. Det kan der være mange årsager til. Ligesom der kan være mange årsager til, at deres hjemmesider ikke dukker op, når man googler deres varer. Men det vil vi gerne hjælpe med at gøre bedre, siger Stinus Errboe, administrerende direktør i Mediehuset Midtjylland, der sammen med Handel Silkeborg inviterer til digital workshop i Jysk Musikteater den 19. maj.

Tilbyder digital ekspertise

At det lokale mediehus på Papirfabrikken på den måde tilbyder sin ekspertise på det digitale område, er ikke nyt.

Siden januar har omkring 100 små og mellemstore lokale virksomheder fået et digitalt eftersyn med efterfølgende mulighed for at få optimeret deres digitale tilstedeværelse og markedsføring.

- Mange har måske en oplevelse af, at vi blot er gode til markedsføring på print og radio. Men vi løser også opgaver i forbindelse med digital markedsføring og kampagner på de sociale medier. Faktisk holder vi hver fjerde uge workshop i mediehuset, hvor vi netop hjælper lokale virksomheder, butikker og foreninger med at blive digitalt stærkere og nå endnu flere kunder. Og sidder der nogen derude og tænker; hey, det er da lige noget for os, så skal man ikke tøve med at kontakte os. Vi hjælper også med at blive synlige på Google, hvilket er sindsygt vigtigt, hvis man skal sælge sine varer, siger Stinus Errboe.

Optimeringen af den digitale tilstedeværelse sker i samarbejde med Bis Media, hvor blandt andre partner Søren Heissel møder de udfordringer, mange butikker samt små og mellemstore virksomheder står med.

Alle kan bruge digitalt tjek

- Alle ved, at den digitale verden og den digitale måde at kommunikere med kunderne på er vigtig. Men det er ikke alle, der får gjort noget ved det. Vi hjælper med at vise mulighederne. Ser vi på hjemmesider, vurderer jeg, at overvægten ikke bliver brugt til aktiv markedsføring. Butikkerne ændrer måske deres udtryk én gang om måneden, mens hjemmesiden måske ikke er ændret de sidste par år, siger Søren Heissel.

Ved den kommende workshop i Jysk Musikteater er det specifikt den lokale detailhandel og butikkernes digitale udfordring, der er i fokus. Stinus Errboe understreger dog, at de månedlige workshop i Mediehuset retter sig mod alle små og mellemstore virksomheder.

- Alle kan have godt af et digitalt tjek, siger Stinus Errboe.

Indlæser debat