Stop den stationshuls-snak

15. marts 2021, 12.50

Foto: Martin Ballund

JERNBANE Efter al den snak om baneoverføringen uden at et rimeligt fungerende og betaleligt projekt er fremlagt, bør der ses på alternativer og rettes på foreliggende forhold.

Først og fremmest bør vi lige diskutere nuværende status. For de der jævnligt benytter banekrydset, må det stå klart, at det, der for alvor generer her, er den venstresvingende trafik. Togets passage er fire minutter i timen. Jeg vil skønne, at den venstresvingende trafik p.t. andrager halvdelen af den øvrige passagetid. Og vi taler kun om et T-kryds.

Efter al den snak om baneoverføringen uden at et rimeligt fungerende og betaleligt projekt er fremlagt, bør der ses på alternativer og rettes på foreliggende forhold

Erik Nyengaard

Undertegnede har de sidste 10 år advokeret for at føre trafikken mod syd, fra øst - (Aarhus, Sejs og Gjern) under jernbanen nede ved vandrehjemmet. Så er ét venstresving forsvundet. Undertegnede har før advokeret for at fjerne yderligere venstresving, men det kræver en del fantasi hos besluttende organer, så den lader vi lige ligge.

Men at forhindre trafikken fra Sejs/Svejbæk i at komme op på broen/Nordskovvej, og lade den deltage i fordelingsmønstret fra Drewsensvej virker primitivt.

Derudover mener jeg det ville være hensigtsmæssigt, at lade en ny baneoverskæring krydse banen ud for Hostrupsgade/Richtersvej.

For et par år siden foreslog jeg at sænke Viborgvej til niveau med Ringvejen. Og jeg kan se, at der foreligger et stort projekt herom.

Dette nye kryds vil bringe den forkætrede vej 52 udenom Silkeborg bymidte og jernbanen. Sæt dog det projekt i gang.

Indlæser debat...