Mindeord: Den tredje mand

Sammen med Erik Balling og Henning Bahs skabte produktionschef på Nordisk Film, Bo Christensen, film- og tv-succeser som »Olsen Banden« og »Matador«

21. april 2020, 11.30

Bo Højgaard Christensen holdt fast i tøjlerne ved dansk films og tv’s allerstørste succeser.

MINDEORD: Tidligere marketingsdirektør Jan Lehmann skriver på vegne af Nordisk Film mindeord over Bo Højgaard Christensen, som stod for produktionen af over 100 film. Han blev 82 år:

Bo Christensen var igennem 35 år en skattet og vigtig medarbejder på Nordisk Film. Som produktionschef styrede han så markante produktioner som Danmarks mest populære filmserie »Olsen Banden«, samt tv-serierne »Huset på Christianshavn« og »Matador«.

Bo anses derfor med rette for at være den tredje hjørnesten bag disse langtidsholdbare serier, der blev instrueret af Erik Balling og med Henning Bahs som ide og medforfatter.

Bo Christensen lærte filmfaget fra grunden, da han som 19 årig blev ansat som assistent på Nordisk Film. I første omgang på Nordisk Film Junior, under Ove Sevel, der senere blev administrerende direktør for Nordisk Film i et tæt samarbejde med Erik Balling. Bo rykkede hurtigt op i systemet, blev produktionsleder i Nordisk Reklame Film og fra 1964 produktionschef for Nordisk Film Kompagni. Det var i den periode og frem til 1991, at han stod bag over 100 produktioner, både som produktionschef og producer og som direktør for Nordisk Films Studier.

Masser af kendte film

Udover de nævnte kan fremhæves »Sommer i Tyrol«, agentparodierne »Slå først, Frede« og »Slap af, Frede«, musicalen »Jeg er sgu min egen«, »Der var engang en krig«, »Martha«, »Det var en lørdag aften«, »Løgneren«, »Jeppe på Bjerget«, »Midt om natten«, »Mord i mørket«, Max von Sydows »Ved Vejen«, tv-serien »En gang strømer«, og ikke mindst den Oscar-belønnede »Babettes Gæstebud« og Lars von Triers »Europa«.

Bo Christensen var en mand med benene solidt plantet på jorden, han var svær at ryste i selv de mest pressede situationer, som er et tilbagevendende fænomen under de fleste filmoptagelser, hvor kreative gemytter udfolder sig.

Bevarede overblikket

Han mistede aldrig overblikket og arbejdede målrettet for at skabe den bedst mulige produktion. »Vi kender da først filmens budget, når vi har lavet den,« som Balling sagde i spøg. Men det havde Bo fuldt styr på, endda så meget at han turde sætte opbygning af dyre dekorationer/kulisser i gang før Balling og Bahs var helt færdig med et Olsen Banden manuskript. For produktionsplanen var lagt og filmen skulle optages om sommeren og være klar til premiere i efterårsferien.

Det ventede jo hele den danske befolkning på. Og så skal man rent budgetmæssigt huske, at alle Olsen Banden film blev lavet uden statsstøtte, hvilket var en bedrift i sig selv.

Glad for livets goder

Samtidig med at der var stor respekt omkring Bos person, når han arbejdede, var han også en mand, der var glad for livets goder, nød et godt selskab og hyggede sig med sine filmkollegaer i Nordisk Films gamle marketenderi.

Bo var kort sagt en handlingens mand, der agerede beslutningsdygtigt og med megen menneskelig balance i det kreative miljø på Nordisk Film. I anledning af Nordisk Films 100 års jubilæum var Bo medforfatter på en bog om firmaets historie, og han bevarede kontakten til Nordisk Film lige til det sidste.

Bo vil blive savnet både som professionel filmmand og som menneske.

Vores tanker går til hans kone Kirsten og familien.

Bo Christensen (til venstre) ses her sammen med instruktør Erik Balling i en lille rolle som »den tyske forbindelse« i »Olsen Bandens sidste bedrifter« fra 1974. Foto: Rolf Konow