Danroots har styr på generationsskiftet

Peter Vestergaard er tredje generation hos Danroots A/S i Tange, og fjerde generation, Peter, er for længst kørt i stilling

23. oktober 2018, 18.13

Klaus Vestergaard råder virksomhedsejere til at være i god tid med generationsskiftet. Samtidig er det en god idé at få en rådgiver til at hjælpe med det. På den måde er det nemmere at undgå familiære konflikter i forbindelse med skiftet. Familien Vestergaard har selv været i god tid.

Familievirksomhed Hos en af Danmarks største rodfrugt-producenter, Danroots A/S, på Tange Søvej i Tange har man længe haft succes med at finde ud af, hvad forbrugerne gerne vil have - inden forbrugerne selv har vidst det.

Og det har naturligvis været til gavn for økonomien hos Danroots, og er det stadig, fortæller den administrerende direktør, 56-årige Klaus Vestergaard, der er tredje generation hos Danroots. Han overtog virksomheden efter sin far, Anton Vestergaard, i 1986 sammen med sin hustru, Birte.

Det tager tid at lave om og lave nye produkter.

Helt tilbage i 1990erne begyndte virksomheden, der i dag har op mod 150 ansatte og marker i en radius af 80 kilometer fra Tange, at dyrke økologiske gulerødder og andre rodfrugter. I dag er det økologien, der satses på. Kombineret med varer med en bæredygtig profil. Samtidig har virksomheden en vision om, at det skal være nemmere for folk at tage et sundt valg. Skrællede og revede gulerødder, grøntsags-juice, smoothies og den slags skal gøre det nemt for forbrugerne at være sunde.

Tankegangen er også, at der skal kommes værdi i produkterne.

- Store gulerødder er billige. Men skræller vi dem, så tidobler vi prisen. Vi kan for eksempel pakke tingene ind på en pæn måde, og dermed give folk oplevelser, fortæller han.

Ligesom det er vigtigt at have styr på, hvad virksomheden skal leve af i fremtiden, skal der også være styr på det indre linjer. Generationsskiftet er således for længst på plads. 29-årige Peter Vestergaard, der er uddannet landmand og kom ind i firmaet for syv år siden, er udset til at skulle føre firmaet videre.

En 10-års plan...