Butikken med de lokale ostespecialiteter

Mejeriet i Them satser nu på håndlavede, specialmodnede oste og webshop, fortæller direktør Torben Aarris

30. november 2021, 17.57

Direktør Torben Aarris i det nyindrettede inspirations- og udviklingskøkken, som blev taget i brug tidligere på året.

Gudenå. Ørnsø, Tollund, Julsø.

Ostenes navne fortæller alt. Det er så lokalt, som det overhovedet kan blive, når man aflægger et besøg i ostebutikken hos Them Andelsmejeri.

For nogle år siden valgte mejeriet, der har fremstillet fødevarer på lokal mælk i 133 år indtil videre, at udvide åbningstiderne i sin specialforretning på Rustrupvej.

Det betyder, at man kan handle i ostebutikken fem ud af ugens syv dage. Her kan osteelskere lade sig inspirere af det brede indhold i køleboksene, samtidig med at der bydes på smagsprøver.

Som bekendt holder Them Andelsmejeri fokus på ost, men for at give butiksoplevelsen lidt ekstra er der også kommet egen smør og egen mælk på hylderne.

Det er eksklusive varer.

Direktør Torben Aarris fortæller, at smør og mælk fra Them Andelsmejeri ikke fås andre steder end i ostebutikken. Men nichen med de to produkter ændrer dog ikke ved, at osten er i fokus.

- Ost - og viden omkring ost - er det, vi kommer af, men vi vil også gerne vise noget af, hvad man kan bruge osten til, siger Torben Aarris med henvisning til virksomhedens seneste tiltag.

Inspiration og udvikling

Det gælder et nyindrettet og nyrenoveret rum, som tidligere på året blev indviet i det tilstødende lokale til ostebutikken.

Her er nu på lækreste vis indrettet med moderne køkken og spisepladser.

For nylig benyttede direktøren lokalet i forbindelse med et kundebesøg.

- Vi spiste frokost her og smagte på ost. Derudover bruger vi inspirations- og udviklingskøkkenet som et arbejdssted, hvor vi bager brød og laver forskellige delikatesser. Det kan være is om sommeren, og det kan være sirup eller pesto. Rummet kan også bruges i forbindelse med udviklingstiltag, hvor kunden gerne vil have noget, der smager i en bestemt retning. Så kigger vi på, hvad vi kan gøre. Det er et rum til leg og inspiration, hvor et par kokke er tilknyttet, ligesom nogle af vores egne mejerister er det. På den måde fungerer stedet også som udviklingsafdeling, siger Torben Aarris.

Ligeledes i forbindelse med butikken og det nye køkken er der blevet indrettet et særligt ostelager.

Her gælder det specialmodning inden for premium-oste.

Et af målene hos Them Andelsmejeri er at nå frem til, at flere danske restaurantgæster får serveret Them-produkter på tallerkenen, når osten indgår i den fire retters menu eksempelvis.

- Det, håber vi, kommer til at ske. I hvert fald er det den slags, vi gerne vil lave meget mere af, siger Torben Aarris.

Et fint fransk ord

Specialmodningslageret er en målrettet satsning i den forbindelse.

- Det tidligere lagerområde stod ubenyttet hen, og det har vi indrettet som led i vores fremtidige satsning inden for området med hoteller og restauranter. På fint ostesprog hedder det et affinage-område, som er et specialmodningslager. Det er en massiv investering, forklarer Torben Aarris

- Her tager vi de håndlavede premium-oste fra mejeriet, og på specialmodningslageret lagres ostene ved fastsatte temperaturer og fastsat luftfugtighed. Undervejs tager vores specialister ostene ud for at vurdere og behandle dem samt vende dem. På den måde er vi begyndt at eksperimentere i nogle andre retninger i forhold til, hvad vi hidtil har gjort, forklarer direktøren.

Inde ved siden af i ostebutikken har virksomheden udvidet det potentielle kundegrundlag betragteligt. Det er nemlig blevet muligt at handle ost online.

- Webshoppen vokser stille og roligt måned for måned. Vi sender varer ud til hele landet og kan se, at vi har trofaste kunder i København, Odense, Aalborg og så videre. I webshoppen kan kunderne vælge vores standardvarer, som de kendes fra dagligvarehandlen. Men de kan også vælge at få friskt skåret et stykke fra en af vores hel-oste, siger Torben Aarris.

Direktøren glæder sig over de nye tiltag i virksomheden, hvor hovedparten af omsætningen sker via dagligvarehandlen.

- For et par år siden satte vi gang i hele relanceringen af mejeriet som brand - med nye emballager og indpakninger. Vi har udrullet en meget stor skare af nye produkter i detailhandlen, og det har givet os en stor vækst i antallet af hyldepladser i dagligvarehandlen. Jo flere varer jo tydeligere bliver du som virksomhed i forhold til forbrugeren, fastslår Torben Aarris.

Ostebutikken på Rustrupvej rummer stort set det fulde sortiment af oste fra mejeriet.
Inge Bach-Andersen tager imod kunderne i ostebutikken.
Det særlige specialmodningslager er kommet til som noget nyt. Her får Them Andelsmejeris premiumoste særlig grad af opmærksomhed og kærlig.

Indlæser debat