Ny ordning i Favrskov: Nu kan Olga på 91 se sin familie

Favrskov Kommunes plejecentre hjælper nu beboere med videoopkald til familien

30. marts 2020, 11.01

Olga Laursen på 91 år bor på plejecenteret Thorshøj i Thorsø. Takket være en ny ordning på alle kommunens plejecentre kan hun nu se sin datter Inger, mens de taler sammen. For datteren, Inger Laursen, er det en stor glæde af se , hvordan moren holder fanen højt trods svære tider. - Det er skønt, at jeg kan se min mor på en skærm,i mens vi taler sammen. Hun har en god hverdag, selvom det selvfølgelig er en svær tid Hun er glad for at male i sin bog, og hun har også været ude at gå med personalet. Foto: Favrskov Kommune.

THORSØ/FAVRSKOV Efter at coronakrisen har lukket plejecentrene ned, er savnet mellem beboere og familien stort.

Men takket være en ny ordning i Favrskov Kommune har Inger Laursen igen kvalitetstid med sin mor Olga, som bor på plejecenter Thorshøj i Thorsø.

Personalet på alle kommunens plejecentre hjælper nu med at sætte videoopkald op.

- Det er intet mindre end en fantastisk ordning. Det betyder meget, at jeg igen kan se min mor i øjnene, og vi ikke som førhen bare skal tale i telefon. Det er skønt, at jeg kan se, at hun har det godt, siger Inger Laursen.

- Hun ligner sig selv og ser glad ud. Selvom omstændighederne er svære, grinte vi da også lidt under videosamtalen.

- Min mor er 91 år og er ikke teknisk anlagt. Hun har en fastnettelefon, som hun er vant til, og derfor har jeg ikke haft muligheden for at ringe hende op med en videosamtale, siger hun.

Bedre end ingen kontakt

Hos Favrskov Kommune lyder devisen, at skærmkontakt er bedre end ingen kontakt.

- Vi er vant til at bruge velfærdsteknologi, hvor det giver mening. Og selv om et videoopkald ikke er det samme som et fysisk besøg, så gør det en forskel at kunne se et smil på skærmen, siger Henriette Halgaard Rasmussen, Ældrechef i Favrskov Kommune.

Hvor tit skærmtid er muligt, er en vurderingssag for personalet, fortæller Karin Juhl, som er kommunens konsulent for velfærdsteknologi og hjælper til med implementeringen.

Skærmtid i hjemlige rammer

- Plejecentrenes personale løber stærkt på grund af coronakrisen, men vi prioriterer ordningen. Jeg kan ikke komme med en garanti om, hvor ofte skærmtiden kan finde sted, men personalet orienterer sig fra dag til dag. Når tid er, sørger vi for det, siger Karin Juhl.

Ordningen fungerer sådan, at familie kan ringe til personalet og aftale en skærmtid.

Når det er på plads, henter familien et program, en »app«, med en sikker forbindelse og bliver ringet op på det aftalte tidspunkt. Samtalerne er sat til mellem 10 og 15 minutter og foregår i beboernes egne lejligheder.

Skærmtid er dog for nogle en dårlig idé, slår Karin Juhl fast.

- Personalet og pårørende vurderer gang til gang, om et videopkald forværrer situationen. Det kan være en dement person, som ikke forstår, at familien pludselig dukker op på en skærm og bliver urolig, siger hun.

- Videoopkald er meget bedre end bare at tale i telefon sammen, som vi førhen var nødt til, siger Inger Laursen, som ved hjælp af en ny ordning i Favrskov Kommune igen kan se sin mor. Privatfoto.