Hærvejsmotorvejen er et fatamorgana

Udgivet:17. januar 2022, 12.19

Læsetid:2 minutter

Af Jørn Rye Rasmussen. Falstersgade 19 Silkeborg

MOTORVEJ Lige i disse uger er et forslag til linjeføring for en måske kommende motorvej, med det misvisende navn Hærvejsmotorvejen, til offentlig høring, og det har meget forståeligt givet en masse forskellige kommentarer. I det midtjyske område er der vel strengt tager ikke rigtig nogen, der ønsker den? Jo, folk i Kjellerup vil - hvis den kommer - gerne have den så tæt på byen som muligt. Men ellers vil de fleste gerne have den så langt væk som muligt fra der, hvor de bor. Det forstår jeg godt!

Det virker på kommentarerne, som om man tager for givet, at Hærvejsmotorvejen kommer. Men der er foreløbig ikke sat en krone af til den, udover at man er ved at undersøge en omfartsvej uden om Viborg, enten øst eller vest om byen. Resten af planen ligger i de tåger, som den fortjener at blive i.

Når jeg kalder planen om en midtjysk motorvej for et fatamorgana, så kunne jeg lige så godt kalde den for et skrækscenario. Den er udelukkende vokset i Venstre og i de erhvervsinteresser, som de retter sig efter. Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som jo er støttet massivt ved valgene af diverse erhvervsklubber i Viborg og omegn, har haft held til at få motorvejsplanen med i det store forlig, som et flertal i Folketinget har vedtaget om fremtidens infrastruktur. Det er et beklageligt eksempel på, hvor langt Folketinget vil gå for at lave brede forlig. For ingen udover Venstre og partiets trafikordfører og ikke mindst de erhvervskredse i Viborg og omegn, der støtter ham, ønsker motorvejen.

Hele diskussionen om den såkaldte Hærvejsmotorvej kan koges ned til, at der er behov for en bedre omfartsvej vest om Viborg. Resten af linjeføringen af hovedvej 13 fra nord til syd kan koges ned til det, som SFs byrådsmedlem, Lars Hansen, udtaler til avisen fredag: »Den rigtige løsning er at udvide A13 til en 2 + 1-vej, altså at den får et ekstra spor. Den løsning er set andre steder, og den fungerer«. Ja, og så koster den kun en brøkdel og laver ikke omfattende indgreb i naturen.

Tiden er inde til besindelse. Det er misvisende at henvise til den såkaldte Humlum-plan fra begyndelsen af 60erne, som indeholdt en motorvej fra grænsen til Frederikshavn, delvist på den jyske højderyg. Og i øvrigt med en storlufthavn ved Gludsted.

Siden er den østjyske motorvej, E45, etableret, Billund Lufthavn er bygget og der er et net af motorveje, centreret omkring Herning. I det billede vil en ny motorvej blive en overflødig samfundsinvestering!