Lyden i fokus ved Ejer Bavnehøjs genforeningsfest

Ny lydinstallation gør tårnets fire buer til et klingende rum

25. marts 2020, 11.30

Eje Bavnehøj-tårnet omdannes til fire klingende rum med den nye lydinstallation. Foran stedets markante genforeningssten, der blev rejst i 1920. Foto: Anders Boll Film & Foto

SKANDERBORG Hvis ikke coronakrisen kommer i vejen, er der er lagt op til stor fejring for at markere 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark.

Ejer Bavnehøj bliver ingen undtagelse, for netop her blev en af landets mest markante genforeningssten rejst i 1920 - og det 12,5 meter høje Genforeningstårn blev rejst i 1924.

Ejer Bavnehøjs Venner er i gang med at tilrettelægge festen, der efter planen holdes lørdag 20. juni, og her er lyden og musikken i fokus:

- Vi er godt i gang med at planlægge et stort korarrangement med børn, flere voksenkor og alsang under åben himmel under mottoet: sangen genforener. Her håber vi, at mange vil møde op og synge med, siger Viggo Rasmussen, der er formand for Ejer Bavnehøjs Venner.

- Som en ganske særlig fornyelse får tårnet i år sin helt egen lyd for at markere genforeningen. Lyden uropføres til festen den 20. juni, og den er designet af den amerikanske komponist Wayne Siegel. Han har været professor i elektronisk musik ved Det Jyske Musikkonservatorium og bor i Malling.

Fire klingende rum

Ideen med det nye lydværk er at omdanne tårnets fire buer til fire klingende rum på uforudsigelige tidspunkter i løbet af dagen:

- Besøgende vil, når de står under tårnets buer, blive omsluttet af lyd for en stund. Tanken er, at den klingende iscenesættelse af tårnet både skal give anledning til forundring og eftertanke. Lydværket bliver en uendelig hymne til fejring af genforeningen i 1920, så det danner bro mellem fortid, nutid og fremtid, siger Viggo Rasmussen.

Særlig akustik

Det nye lydværk på Ejer Bavnehøj vil blive afspillet på et specialdesignet højttaleranlæg, som integreres i tårnets fire buer, og musikken bliver afspillet på tilfældige tidspunkter i små frekvenser af to til fem minutters varighed med cirka en times mellemrum. Selvfølgelig kun i dagtiden og under hensyntagen til stedets historie, naturen og de nærmeste naboer.

- Der er en særlig akustik under de fire buer, og det udnytter vi i det nye lydværk. Hvis man står direkte under én af buerne, vil man være omgivet af efterklangen fra de omsluttende mure. Står man i midten lige under tårnets høje hvælving, så har lyden en anderledes, mere tør karakter. Og når man så træder nogle skridt hen til en af de andre buer, vil man høre andre aspekter af musikken. På den måde kan man skabe sin helt egne klanglige oplevelse af lydværket, forklarer Wayne Siegel, der har designet det unikke værk.